עצבות הנגרמת בעקבות רצונות וציפיות לא מוגשמים או גילוי אי שלמות בתוכנו (שיעור רביעי)

התעורר בנו רצון זמני, רגעי לדבר מסוים והוא לא בידינו.

קרוב השיג העלאה במשכורת, קנה רכב חדש, החליף סמרטפון, ואנו מגלים בתוכנו מידה של קנאה המעוררת בנו עצבות.

יש בנו דחף, תאווה, יצר לדבר מסוים ועצם המחשבה על אותו דחף מעורר בנו עצבות. אנו שואלים את האם זו דרגתנו הרוחנית.

כיצד מתמודדים עם עצבות הנגרמת כתוצאה מכך שאנו מגלים שאנו לא מושלמים וחיינו אינם מושלמים. כיצד מתמודדים עם עצבות המתפתחת בעקבות קנאה או רצונות שלא הצלחנו להגשים. לכך מוקדשת השיחה הרביעית בסדרה.

לינק לשיעור (למנויים)

ליצירת מנוי

***

חלק מהמקורות לשיעור:

תניא פרק כז:ואם העצבות אינה מדאגת עונות אלא מהרהורים רעים ותאוות רעות שנופלות במחשבתו. הנה אם נופלות לו שלא בשעת העבודה אלא בעת עסקו בעסקיו ודרך ארץ וכהאי גוונא אדרבה יש לו לשמוח בחלקו שאף שנופלות לו במחשבתו הוא מסיח דעתו מהן לקיים מה שנאמר ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם. ואין הכתוב מדבר בצדיקי’ לקראם זונים ח”ו אלא בבינונים כיוצא בו שנופלים לו הרהורי ניאוף במחשבתו בין בהיתר כו’ וכשמסיח דעתו מקיים לאו זה ואמרו רז”ל ישב ולא עבר עבירה נותנים לו שכר כאלו עשה מצוה ועל כן צריך לשמוח בקיום הלאו כמו בקיום מצות עשה ממש ואדרבה העצבות היא מגסות הרוח שאינו מכיר מקומו ועל כן ירע לבבו על שאינו במדרגת צדיק שלצדיקים בודאי אין נופלים להם הרהורי שטות כאלו כי אילו היה מכיר מקומו שהוא רחוק מאד ממדרגת צדיק והלואי היה בינוני ולא רשע כל ימיו אפי’ שעה אחת הרי זאת היא מדת הבינונים ועבודתם לכבוש היצר וההרהור העולה מהלב למוח ולהסיח דעתו לגמרי ממנו ולדחותו בשתי ידים כנ”ל ובכל דחיה ודחיה שמדחהו ממחשבתו אתכפיא ס”א לתתא ובאתערותא דלתתא אתערותא דלעילא ואתכפיא ס”א דלעילא המגביה עצמה כנשר לקיים מ”ש אם תגביה כנשר וגו’ משם אורידך נאם ה’ וכמו שהפליג בזהר פ’ תרומה [דף קכח] בגודל נחת רוח לפניו ית’ כד אתכפיא ס”א לתתא דאסתלק יקרא דקב”ה לעילא על כולא יתיר משבח’ אחרא ואסתלקות’ דא יתיר מכולא וכו’. ולכן אל יפול לב אדם עליו ולא ירע לבבו מאד גם אם יהיה כן כל ימיו במלחמה זו כי אולי לכך נברא וזאת עבודתו לאכפיא לס”א תמיד. ועל זה אמר איוב בראת רשעים ולא שיהיו רשעים באמת ח”ו אלא שיגיע אליהם כמעשה הרשעים במחשבתם והרהורם לבד והם יהיו נלחמים תמיד להסיח דעתם מהם כדי לאכפי’ לס”א ולא יוכלו לבטלה מכל וכל כי זה נעשה ע”י צדיקים.”

חובת התלמידים, צג: “הסכת ושמע! כאב הלב והתמדת בקשתך בהשקפתך תלויה.
העשיר שנתרושש, כל זמן שהשקפתו על עצמו כעל עשיר, וחושב הלא עשיר הנני, ולמה עשירים אחרים יש להם רב טוב. ולמה… אז דאגת לבו קשה ותמיד לא יחדל מלבקש עצות איך לשוב ולהתעשר… ואם מחליף הוא את השקפתו… אז לא ידאג אף לא יבקש עצות לשוב ולהתעשר…”

Print Friendly, PDF & Email

תבדקו גם

העולם כגן

איזה משקפיים נכון להרכיב כדי להימנע מאיבוד כוחות? באילו היבטים המשקפיים שאנו מרכיבים משפיעים על הסיכוי שלנו לחיות חיים משמעותיים ולגלות את פוטנציאל שלנו? שיחה על אודות צוואתו העיקרית של הרבי הריי"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Powered by WishList Member - Membership Software