לגלות את הכוחות - שכל, רצון ותענוגקורסים ותוכניות אימון

לממש את הפוטנציאל של האינטלקט

שיעור הזה מבקש להעמיק במבנה השכל, בכוחות הפועלים בו, בתפקיד השכל בנפש ובאופנים שבהם אנחנו יכולים למצות את הפוטנציאל של האינטלקט כדי להגשים את התפקיד של השכל.

מהו תפקיד השכל? השכל מעיד על מעלת האדם כאדם, אך לבדו אינו מעיד על שלמותו. רק כאשר השכל המתוקן של האדם, משפיע על הרגשות, או נכון יותר על התעוררות רגשות נכונים, בא האדם אל שלמותו.

ישנן כמה דרכים להעמיק בהכרת השכל. הדרך הנפוצה היא על-פי בחינת כוחות הנפש המקבילים לעשר הספירות. שלושת כוחות השכל שמקובל לתאר הם: חכמה בינה ודעת המקבילים לכושר ההמצאה, יכולת ההבנה, והיכולת להתקשר ולהעמיק מבחינה שכלית בדבר בו אנחנו עוסקים.

ככל שאנו מתקשרים יותר לדבר מסוים, כך אנחנו מעודדים את כוחות השכל לפעול. לפעמים חוסר יכולת ללמוד ולהתרכז אינה נובעת מהעדר כישרון שכלי אלא מהעדר התקשרות לדברים הנלמדים.

דרך נוספת להתבונן בתהליכים השכליים היא על-פי החלוקה של דומם, צומח, חי ומדבר. השיחה תוקדש לביאור הבנת חלוקה זו של הפעילות השכלית.

מה הקשר בין דומם, צומח, חי ומדבר לאינטלקט?
על-פי חכמים, האדם הוא עולם קטן, כלומר כל מה שקיים בעולם קיים גם באדם.
בה במידה שהשכל הוא עיקר האדם, ובעולם יש גם דומם, צומח, חי ומדבר, כך גם באדם וגם בשכל האדם נוכל למצוא חלוקה לדומם, צומח, חי ומדבר. 
בשיחה נסביר מהו "דומם" שבשכל, "צומח" שבשכל, "חי" שבשכל ו"מדבר" שבשכל, מה ההבדל בין הרמות ומה חשיבות המודעות לדרגת השימוש השכלי בכל רגע נתון, כדי להשפיע ולכוון את הרגשות.

מה החשיבות בהכרת דרגת הפעילות השכלית? ככל שמשתמשים בדרגות גבוהות יותר של כישורים שכליים יש לאדם אפשרות לשנות את טבע מידותיו ולהתגבר על מצבים של אטימות רגשית.

***

מקורות לשיחה:
הרבי מליובאוויטש, ש"פ בשלח, טו בשבט, ה'תשכ"ב.
הרבי הרש"ב, המשך תער"ב, שבת פרשת חקת תער"ב.
לקוטי שיחות, כרך ו, שיחה א לפרשת יתרו

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן