העולם כגן

איזה משקפיים נכון להרכיב כדי להימנע מאיבוד כוחות? באילו היבטים המשקפיים שאנו מרכיבים משפיעים על הסיכוי שלנו לחיות חיים משמעותיים ולגלות את פוטנציאל שלנו? שיחה על אודות צוואתו העיקרית של הרבי הריי”צ

לינק לשיחה

1. האופן שבו אנחנו מפרשים את העולם משפיע במישרין על המצב הפנימי שלנו.

2. זווית הראייה שנאמץ גם תשפיע על מידת המוטיבציה והנחישות שלנו לעמוד מול אתגרים ולעבור אותם עד לכדי מיצוי הפוטנציאל שלנו.

3. אז אילו משקפיים כדאי לאמץ?

את אחת התשובה רבות העוצמה נתן רבי יוסף יצחק, הרבי הריי”צ, האדמו”ר השישי של חסידות חב”ד.

רבי יוסף-יצחק (תר”מ-תש”י, 1950-1880) עבר על בשרו את אחת התקופות החשוכות בהיסטוריה של המין האנושי. הוא סבל פיזית ונפשית בצורה בלתי-ניתנת לתיאור כמעט. מצבו הבריאותי הידרדר והלך בשנותיו האחרונות. הוא סבל מטרשת וחווה אירוע מוחי בהיותו בן חמישים ושש. בראשית שנות שלטונו האיומות של סטלין הוא שימש למעשה מנהיג יהדות רוסיה. ברוסיה נאסר שבע פעמים וראה את המוות לנגד עיניו כמה פעמים. מרוסיה הוגלה ובא לוורשה. שם ניצל ברגע האחרון ממכונת הרצח הנאצית, אך איבד את בתו, חתנו ואלפים רבים מחסידים והמקורבים אליו.

בדרך כלל יש למאורעות התקופה השפעה רבה על כל כותב. התקופה מעצבת את גישתו הבסיסית כלפי טבע האדם, ומכאן את רוב פרטי הגותו. בנסיבות שבהן אלימות, רוע וזוועות אנושיות נשקפים מחלונו של ההוגה, רבים הסיכויים כי הגותו תהיה פסימיסטית ותחייב מנגנונים מרסנים של בני האדם. לעומת זאת, הוגה בתקופות של סובלנות ואחווה עשוי לראות את העולם בהשקפה אופטימית.

מפתיע אפוא, שאדם שבמו-עיניו ראה את התהומות שאליהן מסוגלים בני אדם להידרדר, סיכם את חייו בנימה האופטימית ביותר האפשרית. במה שאפשר לראות כצוואתו, במאמר האחרון שפרסם ערב הסתלקותו, ביקש משומעי לקחו להסתכל על האדם בדרך אחרת. להכיר כי במבנה הנפשי של האדם נטוע מקור להתעלות עצומה ואפשרות לשינוי. הגוף אמנם שרוי בגלות, אך הנשמה חופשית היא, והיא שצריכה לשמש כמשקפיים שדרכם האדם מביט במציאות. העולם הוא כמו גן, גנו של הקב”ה, ולא כמו תופת של שנאה, אלימות ויצרים רצחניים; והעולם, ובני האדם שבתוכו, יכולים וצריכים להשתנות.

4. כלומר צוואתו והוראתו העיקרית של רבי יוסף יצחק הייתה להבין ש”העולם” טועה כשהוא מביט במציאות, מבחין בשחיתות, באכזריות, ביוהרה, בכאב, בחוסר הצדק, וחושב שהעולם הוא לא יותר מ”יער” ששולטות בו “חיות רעות”. מה הנזקים

5. בהשקפה שהרע גובר בעולם והרשעים שולטים בו (ראו תניא פרק כד), בקלות אפשר ליפול לייאוש, רפיון ואדישות. כשרואים, לכאורה, את התדרדרות הדורות בקלות אפשר לאבד את האמונה בתיקון עולם ותיקון אדם.

6. בגן גדלים פירות בשפע. רק צריך לדעת להתגבר על ההשקפה השטחית, האינטואיטיבית, הראשונית, ולצאת לחפש את פירות הגן.

7. כשכך מסתכלים על העולם, כשמחפשים אחר פירותיו, בטוח גם שנמצא אותם, גם אם למעשה שומעים רק על עוד ארוע בלתי רצוי.

8. כשאנו יודעים בבהירות שהעולם הוא יקר כל כך, גן שיש בו פרות, אוצרות אמיתיים, התנועה כולה תהיה של ביטחון ושמחה. כשבטוחים שהאוצר יימצא, לא מהססים להשקיע יגיעה ומאמץ.

9. ההשקעה שלנו לא חייבת להניב פירות מיידיים. כמו בגידול אילן, הפרות יכולים לצאת רק לאחר זמן, אבל כשאנו יודעים שההשקעה תניב פירות, אנחנו בעצמנו פועלים מתוך השקפה אופטימית המאמינה בשינוי של העולם ובגילוי תכליתו הפנימית.

(ראו שיחת הרבי מליובאוויטש, י’ שבט ה’תשל”ב)

תבדקו גם:

לממש את הפוטנציאל של האינטלקט

השכל מעיד על מעלת האדם כאדם, אך לבדו אינו מעיד על שלמותו. רק כאשר השכל המתוקן של האדם, משפיע על התעוררות רגשות נכונים, בא האדם אל שלמותו. כיצד ניתן לאפיין את הפעילות השכלית וכיצד זו משפיעה על הרגשות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Powered by WishList Member - Membership Software