קצרים

דרגות בקשר

דרגות בקשר.
יש קשר שיש בו משיכה והתעוררות גדולה. אולם, כפי שמנסחת זאת יפה אסתר פרל, זהו קשר שבנוי דווקא על הריחוק, המסתורין, הצדדים הלא גלויים. אין בו הישענות הדדית והוא לא שורד הזדקקות. גם ההתעוררות וההתפעלות בדרגה זו היא חיצונית. לכן אפשר לקבוע כי ללא עלייה בדרגות הקשר היחסים לא ישרדו לאורך זמן.

רמה גבוהה יותר של קשר היא כזו שהתפתחה בו אהבה. באהבה יש אינספור דרגות ורבדים, אולם בכללות האהבה מספקת ביטחון, יציבות, הישענות, יכולת לבנות חיים משותפים. האהבה מתמירה את המשיכה. אולם סך הכל, עם כל יופיה של האהבה, בסופו של דבר הדגש באהבה הוא על האוהב ולא על האהוב. אני אוהב אותה, אבל עדיין יש אותה ויש אותי, ולא תמיד האהבה מובילה לכבוד הדדי ולקבלה של האהוב כפי שהוא.

הדרגה הגבוהה יותר בקשר היא דרגה של דביקות. זוהי דרגה של התקשרות נפש בנפש, רוח ברוח. דבקות מצד שורש הנשמה כך שאני לא מצליח לראות עצמי נפרד במחשבה, בדיבור או במעשה מבן הזוג. זוהי דרגה שיש בה התעוררות פנימית עצומה, של הרבדים העמוקים ביותר בנפש והיא מגלה מקור בלתי נדלה של חיות.

ועוד, ההבדל בין אהבה לדבקות נעוץ לא רק במאפייני הקשר אלא בדרך שמגיעים לדרגות אלה של קשר. האהבה היא מידה שכלית. כלומר רגש שמתעורר כתוצאה מהתבוננות. הדבקות היא גילוי נקודת העצמיות, ועל כך נאמר במשלי (יח, ב): "לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו".

(ובעבודת הבורא, ראו קונטרס ההתפעלות לאדמו"ר האמצעי)

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן