רשימות קריאהתוכן כללי

ספר VS בלוג

מיכלים של דיו התרוקנו בניסיון לתאר את השפעת המדיה החדשה על הנייר המודפס. רבים הספידו את הספר הכתוב, בתצורה ובאורך בו הוא מוכר לנו. מעבר לעובדה שהרשת גונבת מאיתנו יותר ויותר זמן ודוחקת אותנו לסגנון חיים מסוים, רבים סבורים כי בעידן של 'אוטוסטרדת מידע', לקוראים אין סבלנות למסר ארוך ומעמיק. כל מה שאינו מנוסח בצורה תמצתית, ממוקדת ויותר מכל שימושית, סופו להיהפך ללא רלוונטי. מכאן עולה השאלה, מה הערך בחלק נכבד מהספרים הרואים אור אם אפשר לתמצת את הרעיון המרכזי העומד מאחוריהם לשני עמודים ולהעלותו כרשימה מעוצבת ברשת.

היהדות כידוע, רואה בלימוד כלי האמור להוביל לידי מעשה ולכוון את הרגשות. אולם הלימוד והעמקה הם גם ערך העומד בפני עצמו. כלומר הספר, המשמש בדרך כלל כתוצר המזוקק והערוך ביותר של עבודה מחשבתית שיטתית, הוא כשלעצמו, עוד לפני בחינת התוכן המופיע בו, איננו מתודה נייטרלית, כי אם מתודה תקשורתית ערכית. על כן הספר, במשמעות היהודית, אינו רק אסופת של אזכורים, ציטוטים, משלים, סיפורים, הוכחות והפרכות, המגובשים יחדיו כדי לתמוך או לשלול רעיון מסוים. אלה כשלעצמם הם חלק ממסע עיוני שלם שעוברים יחדיו הכותב והקוראים. כך שהשורה האחרונה של הספר, עם כל חשיבותה, היא לא פחות יקרה וערכית מהפסקה השלישית בעמודים האמצעיים.

ייתכן ובעתיד הספר, בין כקובץ מודפס ובין אם הוא נקרא על גבי לוחות אלקטרוניים, יהפוך לפחות פופולארי, אבל לא יהיה בכך כדי להפוך אותו לפחות רלוונטי וחשוב.

ההקדמה התמציתית הזאת, היא תחליף אפולוגוטי למיעוט הרשימות בתקופה האחרונה. זה כבר נהפך לעניין שבשגרה, שבתקופות כתיבה אינטנסיביות של ספר חדש, אני זונח את הבלוג כליל ומתמסר למלאכת הכתיבה. גם הפעם הבלוג קצת נזנח, בשל העבודה המאומצת שדורש הספר, אבל, וזאת הבטחה, מייד כשתסתיים המלאכה נדלג חזרה לחידוש הכתיבה בבלוג.

על מה הספר החדש? זה יהיה לא יאה לספר אודותיו כבדרך אגב. הכוונה היא להקדיש לכך רשימה חדשה, כנראה לכשיסתיים סיבוב העריכה הראשון של הספר.

לסיכום נראה כי בחודש חודשיים הקרובים לא יעלו רשימות כתובות ארוכות, אלא אם ממש לא אוכל להתאפק. ובכל זאת כדאי לבקר מדי פעם ולבדוק עדכונים.

ועוד דבר, עדכונים על שיעורים ופרסומים נוספים, שלא מתאימים לפלטפורמה של הבלוג, נשלחים בדרך כלל למנויי הדוא"ל.

חג אורים שמח!

עוד בקטגוריה זו:

תגובה אחת

  1. יחיאל,תודה
    דווקא לא מזמן בעקבות ספר שלך שקראתי,התוודעתי לבלוג הזה.
    אני מוצאת בתכנים שלך הרבה יופי שחיפשתי,
    אז תודה(:

Back to top button
דילוג לתוכן