יום שישי , מרץ 24 2017

תשובה אצל הרמב"ם ותשובה בחסידות

מה בין התשובה אצל הרמב"ם לתשובה בחסידות?

אין לך דבר העומד בפני התשובה. תמיד אפשר לעצור ולהתחבר פנימה. השאלה כמה בוץ צריך לגרד
אין לך דבר העומד בפני התשובה. תמיד אפשר לעצור ולהתחבר פנימה. השאלה כמה בוץ צריך לגרד

הרמב"ם מתאר את מהלך התשובה בשלבים. צריך לעזוב את החטא, ולגמור בלבו שלא יעשהו עוד לעולם, וצריך להתודות בשפתיו. ומדרכי התשובה שיצעק ויתחנן ויתרחק מהחטא וגולה ממקומו שגלות מכפרת, מפני שגורמת לו להיכנע ולהיות ענו ושפל רוח.

התשובה על-פי החסידות מזמינה בעיקרה את החיבור לעצמות הנפש, ל"אני" הפנימי. ישנו הבדל משמעותי בין היחס של תפיסות פסיכולוגיות רווחות כלפי עצמות הנפש, או מה שנהוג לכנות העל-מודע של האדם, לבין היחס של ספרות החסידות אל אותה מהות נפשית נעלמת או כוחות על-מודעים.

האני הפנימי אינו נתפס בחסידות, כמו בתפיסות פסיכולוגיות שונות, כגורם קמאי, פרימטיבי, יצרי, שכוחות הנפש הגלויים, השכל והמידות, נדרשים לרסנו. האדם אינו מחביא בתת מודע שלו שלדים הדורשים טיפול. ההפך הגמור הוא הנכון. הכוחות הנעלים והלא מודעים נתפסים כמדרגות טהורות ונשגבות שבנפש האדם, שעליו לחשוף בעדינות. דרגות שבכוחן למלא את האדם בתקווה ואמונה בעצמו ובעולם. התשובה שלו היא ההתחברות לאותה דרגה עצמית נעלית.

Print Friendly

תבדקו גם

שמחה בלתי מותנית

האם ניתן להגיע לשמחה בלתי מותנית ובלתי תלויה במאורעות החיצוניים? מה ניתן ללמוד מהמאפיינים הפסיכולוגיים של מרדכי מזה והמן מזה על העבודה הפנימית שלנו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *