בדידות, פגיעה והתמכרותרשימות קריאה

האינטרנט כאתגר המרכזי לבינוני

הרשימה הזאת מיועדת בעיקר למי שמתעניין בנעשה בתקשורת הדתית ופורסמה בCOL ובחב"ד אינפו
בחודשים האחרונים נדמה כי החריף המאבק החרדי כנגד הפופולאריות הגואה של אתרי האינטרנט החרדיים בפרט והפעילות האינטרנטית בכלל. גם בחב"ד בלטה בעבר הרתיעה מהשפעות האינטרנט, אולם בשבוע שעבר נפל דבר. חשובי רבני חב"ד חתמו לראשונה על קריאה שאינה פונה לקהל הגולשים כי אם לעורכי אתר החדשות החב"די – חב"ד אינפו, ומיועדת, כך נראה, גם לשאר עורכי האתרים הקשורים לחב"ד. פניית הרבנים תובעת להגביל את אופני השימוש באינטרנט ובתוך כך אוסרת על אתרי החדשות לפרסם תגובות או דברים העשויים לעורר מחלוקת.

מזה שנתיים אני מלמד במכללת ספיר קורס העוסק בתפיסת התקשורת בחסידות חב"ד. ההתפתחויות האחרונות, כך נראה, בהחלט מחייבות עדכון של כמה מהרעיונות.

החלטת הרבנים מבטאת רצון אמיתי להתמודד עם הסכנות העצומות הגלומות באמצעי תקשורת זה. האינטרנט, שהלך והתפשט בבתים חרדיים, הציב אתגר משמעותי מעצם היותו כלי יעיל לקידום תאוות וצרכים בהמיים ולהטמעת תפיסות עולם חלופיות למחשבה היהודית.

יחד עם האמור, הרשת היא זירת התקשורת החדשה והחשובה ביותר בזמננו. מי שלא שם פשוט לא קיים. תפיסת עולם שלא תימצא ברשת, לא תתפשט לקהלים חדשים ואולי אף לא תתקיים לאורך זמן. ברשת אין ריק. אם מחשבת החסידות לא תימצא בה, הגולשים ייטו לחלופות אחרות. שכן תקשורת מעצם טיבה תמיד מקדמת מסר. קבוצות שלא ישתתפו בתהליך התקשורתי, לא יקדמו גם את המסרים שלהם.

בעשור האחרון המחשב השתלט כליל על אורח החיים המודרני, ורובנו מוצאים עצמנו גולשים יותר ויותר שעות. מחקרים שונים מצביעים על כך כי הרשת תורמת ליצירת זהות משותפת, לניסוח שיטתי של אמונתנו, לגיוס תומכים ולייעול מערך הארגון של קבוצות חברתיות. וכן, במידה רבה גם החיים הדתיים שלנו עוברים בהדרגה לאינטרנט. כפי שאנו רוכשים הבנה בסוגיות רפואיות באמצעות ד"ר גוגל, כך גם חלק נכבד מסוגיות הלכתיות המעסיקות אותנו מוצאות את פתרונן במהירות רבה יותר באמצעות הרשת. יתר על כן, אנו משתתפים באירועים והתוועדויות דרך מצלמות רשתיות, ואף מאזינים לשיעורים של מרצים שונים שמעולם לא הכרנו ומפענחים רעיונות באמצעות הרשת.

איזון בין הסכנות המצויות ברשת לבין חשיבותה, עשוי להימצא בהגבלת השימוש בה ובמניעת תגובות. אולם אליה וקוץ בה. ההצלחה הגדולה של האינטרנט נובעת מעצם היותו כלי אינטרקטיבי המקדם תקשורת דו כיוונית. הרשת מאפשרת למשתמש הבודד להיות חלק מהשיח השוטף. המגיב מסייע בהנעה של ידע ובקידום רעיונות. לא יהיה זה קשה לנחש כי אתרי החדשות החב"דים יאבדו במהרה את קהל קוראיהם אם הם יהפכו לשופר חד צדדי של דעות. רבים יסכימו כי החלק המענין בכתבה הוא דווקא התגובות לה, ולכן יפתחו את קריאת הכתבה בקריאת התגובות.

ברק אובאמה, הוכיח בקמפיין שלו לנשיאות ארה"ב את חשיבות הרשת. הוא הצליח להיבחר בין היתר באמצעות פעילות נכונה ברשתות חברתיות. רשתות אלה הן בעלות כוח עצום לקדם רעיונות ולהניע לפעולה. יש שיטענו שכוח הרשתות החברתיות רב אף מזה של התקשורת הממוסדת.

אם להישען על ניתוח של השפעת הרשת על קהילות, אין ספק כי קהילה חזקה, היא קהילה הפעילה ברשת. גם מההיבט של עיקר הפעילות החסידית, הפצת מעיינות התורה, ברור היתרון של האינטרנט.

הרבי מליובאוויטש ציין בשיחה משנת ה'תשמ"ד, בנוגע למחלוקת האם ללמד תניא ברדיו, כי הרדיו הוא לא רק כלי נייטרלי, שניתן להשתמש בו לחיוב או לשלילה, אלא כל בריאתו של הרדיו הייתה לצורך גילוי רעיונות פנימיות התורה.

האינטרנט מציע ארגז כלים גדול יותר מהרדיו בכל הנוגע להפצת המסרים. מכאן אין סיבה שלא לראות באינטרנט, כדברי הרבי, "כוח אדיר" שהקב"ה הכניס בטבע "בשביל ישראל".

לסיום, הטענה כאילו רק אתרים הפונים כלפי חוץ יכולים לפעול באופן חופשי, מעידה על אי הכרת הרשת. הצלחה ברשת נשענת בראש ובראשונה על אזכורים, לינקים הדדיים, פעילות בפורומים, וכמובן ריבוי תוכן. אתר בודד אינו יכול להצליח בקידום מסרים ללא תמיכה פעילה מצד הקהילה הוירטואלית.

ומה יהיה על המאבק כנגד הרעות החולות שמגלמת הרשת? נדמה, שמי ששולח צעירים להשפיע במקומות רחוקים, ומי שמאמין שהאדם מצוי במאבק פנימי בלתי פוסק, ועליו להיות מוכן תמיד למערכה, לא צריך להיות מהוסס גם בקשר לקרב זה. השתיקה היא אמנם יפה, אך התורה אינה אוסרת את הדיבור כדי להימנע מלשון הרע. על פי ההגיון הזה, הרשת היא שדה פעולה מהעיקריים בחיינו, וגם בה הבינוני, גיבור ספר התניא, צריך לנצח.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן