סטרס, עומס ושחיקהרשימות קריאה

סטארט-אפ, סטרס ותורת הנפש בעמק הסיליקון

IMG-20160602-WA0020הספרייה המרכזית בסטנפורד. מיטב הקידמה הטכנולוגית מוצעת למבקרים, ברובה ללא כל תשלום. חברת גוגל מממנת. מולי מתיישב סטודנט צעיר ממוצא אסייתי. הוא שולף את מחשבו. מייד ניתן להבחין שהוא לא נינוח. הוא מביט במסך, ממתין בקוצר רוח שתעלה תוכנת ההפעלה, משחק באצבעותיו. המחשב נדלק. הוא קורא תוך שהוא נע באי נוחות, כנראה מנסה להבין סוגייה או להתמודד עם מטלה. מדי פעם הוא ממלא את ריאותיו בנשימות עמוקות. לפתע הוא קם, מותיר את המחשב מיותם, כנראה ירד לבית הקפה המקומי. כעבור דקות בודדות הוא חוזר וכריך בידו. הוא משרבט משהו על דף, מנסה להתרכז. נראה שהוא לא מצליח.

"מה שלומך?" אני שואל. "בסדר. עוד שלושה שבועות מסיים את לימודי ההנדסה.", הוא עונה.

הזכרתי את נושא הסטרס והשיחה התפתחה במהירות. הוא היה צריך את ההפוגה ואני נהניתי מהמפגש.

פאלו אלטו מתעתעת. מדובר באחת השכונות היקרות בארה"ב, אם לא היקרה שבהן. מרכז סן פרנסיסקו גם היא אינה זולה. אולם כאן המחירים לא הגיוניים, בייחוד לאחר העלייה המאסיבית של השנים האחרונות.

רוב מכריע של הדיירים שייכים לעולם ההיי-טק. גוגל, פייסבוק, המפקדות של כל החברות הגדולות נמצאות כאן. הן מספקות כל מה שביכולתן לספק כדי לפנק את עובדיהן. מארק צוקרברג מתגורר במרחק שני רחובות. יש כאן גם לא מעט סטארט-אפיסטים. כיאה למקום מושבם של החברות העשירות בעולם, תנאי המחייה יכולים לעורר קנאה. הגינון מוקפד, השכנים חברותיים ומנומסים ומגוון השירותים המוצעים הוא כמעט אינסופי. למראית עין נראה שמדובר בגן עדן.

הצד האפל של גן עדן 

אגם גוגל. המתחם, הפתוח לציבור, מאוד מפנק. הויכוח התמידי הניטש הוא האם הפינוק נועד כדי להגביר את היעילות של העובדים ובסופו של דבר להרוויח יותר כסף, או שיש כאן גישה הרואה ערך ברווחתו של העובד.
אגם גוגל. המתחם, הפתוח לציבור, מאוד מפנק. הויכוח התמידי הניטש הוא האם הפינוק נועד כדי להגביר את היעילות של העובדים ובסופו של דבר להרוויח יותר כסף, או שיש כאן גישה הרואה ערך ברווחתו של העובד.

רק שבגן עדן שיעור ההתאבדויות, הדכאונות והחרדות אינו גבוה כל כך. בסעודת השבת פגשנו רופאה מקומית המתמחה בהתמודדות עם הפרעות אכילה. היא יודעת לספר על נתונים לא פשוטים של ילדים ונוער הסובלים מהפרעות מגוונות. אגב, המצב בקרב האוכלוסייה האסיאתית קשה ביותר. מבחינה סוציו-אקונומית מדובר כאן בעשירון העליון של המשפחות. ההורים, מסיבות שונות, דורשים מילדיהם לעמוד בסטנדרטים כמעט בלתי אפשריים. הבתים יפים מבחוץ וכנראה מאוד לחוצים מבפנים. כמה לא מפתיע לגלות את השיעור הגבוה של בני הנוער הקופצים אל מותם תחת גלגלי הרכבת בפאלו אלטו. מהר מאוד מתברר כי ישנה פאלו אלטו החיצונית, החומרית. זאת של החיים הטובים. גן עדן לכאורה. וישנה פאלו אלטו הנסתרת, המודחקת. זאת של הציפיות המרקיעות שחקים, של העדר משמעות, של הסטרס המכלה כל חלקה טובה, של מרדף אחר התכלית אחת – להרוויח, להצליח, להגיע, לעשות את האקזיט. להוכיח שגם אנחנו מסוגלים.

התשובה של הספרנית לסקרנות שהפגנתי הייתה לא צפויה. הספרים המבוקשים אצלה ביותר הם ספרי הדרכה לצמיחה אישית, ספרים שכנראה אמורים להדריך כיצד לפצות על המרוץ ולעזור בהשגת האושר.

סעודות השבת 

משפחת לנדא. בניגוד ללוס אנג'לס, החיים היהודיים אינם מפותחים כאן באותה רמה. הבת הבכורה, בת ה-13 לומדת בבית ספר בטורנטו.
משפחת לנדא. בניגוד ללוס אנג'לס, החיים היהודיים אינם מפותחים כאן באותה רמה. הבת הבכורה, בת ה-13 לומדת בבית ספר בטורנטו.

הרב מנחם לנדא, בנו של רבה של בני ברק, הגיע לפאלו אלטו עם רעייתו סונייה, גם היא בת למשפחה חסידית מפורסמת, לפני עשר שנים בדיוק.

הוא דמות מרשימה. גבוה, תכול עיניים, תמיד רגוע, ממוקד. הוא כיהן כראש ישיבה בדטרויט מישיגן וכמנהל רוחני בישיבת חב"ד בניו ג'רסי. היא מחויכת תמיד, נעימה. בעלת תואר לחינוך מיוחד. יש לבני הזוג ארבע בנות. כאן הם נדרשים לכישורים מיוחדים. לא קל לחדור ללב הקהל המקומי. רוחנית ויהדות הם לא בדיוק מצרך מבוקש בקרב יזמי היי-טק עשירים. לפחות לא בשנים הראשונות של המרוץ. חולף זמן, אם בכלל, עד שמתפתחת התובנה שהשקעה בבריאות נפשית, בשמחה, בלימודי תורת הנפש ובזהות יהודית חשובים לא פחות מהשקעה בבניית הקריירה. למען האמת הם חלק יסודי מבניית הקריירה.

למרות הקשיים והעלויות הגבוהות של הפעילות והמחייה, ההישגים מרשימים.

ערב שבת. כחמישים זוגות הגיעו לביתו של השליח לסעודת שבת. האווירה הייתה מרוממת. כל אירוע כאן חייב להיערך בהקפדה מלאה ובמחשבה על כל פרט. הסטנדרטים גבוהים. הרב והרבנית השקיעו מאמצים רבים בהפקת הערב והקהל מרוצה.

במהלך הסעודה העברתי הרצאה. התבקשתי לדבר על "סודו של הרבי מליובאוויטש" לרגל ג' תמוז המתקרב. התעקשתי להתעכב על תובנות שאפשר להפיק מתורת הרבי ותורת בעל התניא בכל הנוגע לאיזון רגשי והתמודדות עם סטרס. ההערכה לגבי טעם הקהל לא הייתה מוטעית.

עוצמה יהודית 

הספריה המרכזית בסטנפורד. תשומת לב רבה לעידוד קריאת ילדים.
הספריה המרכזית בסטנפורד. תשומת לב רבה לעידוד קריאת ילדים.

 

במוצאי שבת ערכה הקהילה היהודית ערב עיון לקראת חג השבועות. יוכי ברנדס הוזמנה מהארץ. היא דיברה על ספריה ועל יהדות מתחדשת.

הרב לנדא לא יכל להתאפק. הוא מכיר מקרוב את האתגר הגדול ביותר של יהדות ארה"ב – ההתבוללות. בסטטוס שהעלה לפייסבוק ניסה לעורר תהיות. מה יגרום לנוער לבוא לכאן בעוד כמה שנים ולשמר את יהדותו. בתי הספר הציבוריים בפאלו אלטו הם מהטובים בארה"ב. כשהצעירים מסיימים את הלימודים הסיכוי שיתחתנו עם בני זוג יהודיים הוא נמוך. זה לא חשוב בעיניהם.

התשובה שהעניק נעוצה בתובנה שהזהות היהודית היא לא רק תרבות או גוף של ידע. היא מקפלת בתוכה עוצמה נשמתית, חיבור למקור כוח רב עוצמה. לא בטוח שהקהל המקומי מקבל את התשובה. אולם בטוח שלימוד אודות אותה עוצמה פנימית וחיבור אליה הם אחד הכלים היעילים ביותר להתמודד עם הסטרס והמתחים הבלתי נתפסים המועברים מההורים לבני הנוער.

ההיי טק מקנה כאן את עולם המושגים השגור. מהצד נראה שהרב מנחם וסוניא לנדא באו לכאן עם סטארט-אפ חדש. סטארט-אפ שנועד לחדד את הזהות, להגביר את האמונה של האדם בעצמו, את ביטחונו בבוראו, לעזור במיקוד המחשבות ובבריחה מחיצוניות. סטארט-אפ שנועד להפחית את מידת הסטרט, להציל חיים ולהגביר את ההלימה בין החיצוניות של פאלו אלטו לפנימיותה. כרגע הם בשלב הגיוסים. לא נראה שאקזיט זה התקווה שלהם, אלא להפוך את הסטארט-אפ לכזה המספק מוצר נגיש לקהילה היהודית המקומית.

ומה לגבי השכנים? בשבת קראנו מכתבי בעל התניא. "את העולם נתן בלבם", ומפרש בעל התניא – ארבעת היסודות שמהם בנוי העולם, אש, מים, רוח ועפר, מצויים גם בנפש האדם. מדוע ניתנו גם באדם? משום שכל העולם תלוי באדם, שיתקן את ארבעת היסודות שבו, הכוללים עצבות, עצלות, גאוה, ליצנות וכו'.

ובזה שהוא מתקן את עצמו, הוא מתקן את העולם כולו. במילים אחרות אולי אפשר לומר שהחזון הוא שלימודי מודעות יהודית ותורת הנפש יהוו מקור של השראה גם לסביבה ולשכנים הלא יהודים.

***

עוד רשימות על סטרס.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן