קצרים

להבין חסידות

המלצת קריאה.
מצד אחד, גדולי החסידות נמנעו מהגדרה בהירה של המושגים המרכיבים את שפתה. אחת הסיבות לכך היא שכל הגדרה מקבעת את המושגים ומעקרת את גמישותם הרוחנית. בכל לימוד, שיחה או מאמר, המושגים מתבארים באופן מעט אחר ומאירים בלומד באופן אחר. "הקצוות", הגבולות מטשטשים והולכים ככל שגובר העיסוק במופשט וככל שמתעלים בשלבי החקירה האלוקית. 
יחד עם זאת, בלי הגדרות, דוגמאות ומשלים קשה לתפוס רעיונות מופשטים. הם נותרים חמקמקים. מחיר אותה חמקמקות היא שהמושגים לא מתורגמים לחיי המעשה. הם אינם חודרים לכל רובדי המציאות, הפרטית והכללית, כפי שגדולי החסידות באמת היו רוצים שיקרה.

הרב ברוד מבקש בספרו החדש, "להבין חסידות" להתמודד עם הקושי. הוא יוצר מעין מילון מושגים בתורת החסידות. מילון שראוי ללוות את לומדי החסידות מזה ויכול לעמוד גם כספר לימוד עצמאי, מזה. ההצלחה הגדולה של הספר היא לא רק בבהירותו ובסדירות שבה מוצגים המושגים, אלא בעיקר ביכולתו לשאת הפכים. מצד אחד הוא שומר על העיון המופשט ברעיונות. מצד שני הרב ברוד מבאר את הרעיונות והמושגים היטב וממשיך אותם לתוך חיינו עד כמה שאפשר.
"להבין חסידות" מזמין את הקורא לפתח בעצמו את אותה התנועה העולה מבין דפי הספר. לטפס גבוה ככל האפשר, ואז להוריד את התובנות במלוא עוצמתם חזרה לתוך חיינו האישיים.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן