מעגל השנה

מה וכיצד לבקש

ראש השנה ויום הכיפורים מתקרבים. שנה חדשה מגיעה. זה הזמן לבקש.
אבל מה לבקש? הצרכים מרובים. ולפעמים דווקא לא. לפעמים יש רק עניין אחד שמפריע לנו. עניין שמכביד עלינו כרגע. אולי דווקא את המענה לאותו הדבר אנחנו צריכים לבקש.

בתהלים מייעץ דוד המלך מה וכיצד לבקש:
אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה' אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ.
אלא שעתה הפרשנים נחלקים ביניהם למה הוא מתכוון. על מה האדם באמת לבקש. מהי בקשה נעלית. להיכן הוא צריך לכוון ואיך צריכים להיראות חייו.

חלק מהפרשנים גורסים כי דוד המלך מבקש מנוחה מהטרדות השוטפות שרודפות אותו השכם וערב. פנאי מניהול הממלכה, המלחמות והמרידות. הוא רוצה פנאי פיזי ונפשי, הוא מבקש את מנוחת הנפש להשיג את בוראו, להתקרב אליו ככל יכולתו.

המלבי"ם טוען שהצרכים של האדם מתחדשים. בכל עת הוא צריך שאלה אחרת. פעם רפואה, פעם מזונות, הצלה מאויב וכן הלאה. למרות התחדשות הצרכים, האדם אינו מבקש דברים רבים. בכל פעם הוא מבקש רק דבר אחד, שעל ידו הוא מגיע לכל הצרכים. הוא מבקש לשבת בבית השם. הבקשה הזו כבר מקפלת בתוכה את המענה לכל הצרכים המתחדשים.

ר' לוי יצחק מברדיטשב מוסיף שדוד משתוקק להגיע לדרגה שבה הוא משיג את האחד. אחת שאלתי, כשאני משיג שהכל אחד, אז, רק אז אני יושב בבית השם.

במדרש תהלים רבי אבא בר כהנא הופך את הפרשנות. מה מבקש דוד? האם שקט מהמלוכה? לא. "רבי אבא בר כהנא אמר: מלכות שאל" (כז, ד)
כיצד אפשר להבין מדברי דוד שהוא מבקש מלכות?


דמיינו ששני מבקשי תרומות פונים אליכם. הראשון עני מרוד לבוש בגדים מרופטים. מסכן תגידו, ותשלשלו לידיו כמה פרוטות. אחריו יגיע גייס כספים לבוש חליפה, ממכון מכובד ויוקרתי. הפעם כנראה לא תיתנו לו רק שקלים אלא שטרות.

בכיוון הזה מלמד רבי אבא שצריך לבקש. כשמגיע ראש השנה אל תבקשו כמו קבצנים. תבקשו כמו מלכים. גדרו של מלך מתבטא בהשפעה שלו על סביבתו. לכן אל תחשבו בקטן אומר רבי אבא, על הצרכים היומיומיים הקטנים. תחשבו בגדול. חישבו כיצד להשפיע, לשנות, לפרוץ דרך, להשתפר. ומתוך כך גם הצרכים הקטנים כבר יתמלאו.
**
(ההשראה לפרשנות דברי רבי אבא מהתוועדות סליחות עם ר' יוסף יצחק ג'יקובסון)

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן