הופעות בתקשורתעולם החסידות

י"ט כסלו ועוד

ביום רביעי הקרוב יתקיים המפגש האחרון במסגרת סדרת המפגשים: "בין העצמה אישית לחוויה אינטלקטואלית". נושא ההרצאה יהיה "להכיר את הבורא" ונחגוג גם את ראש השנה או יום ההולדת לחסידות, החל ביום שישי הקרוב, י"ט כסלו.

(כאן אפשר להאזין לשיעור במלואו (אודיו) ולהוריד כקובץ MP3).

מה זה ראש השנה לחסידות? כמו שיום ההולדת לכל אחד מאיתנו הוא היום בו הוא הגיח לאוויר העולם, כך לכל דבר ועניין יש את יום ההולדת שלו, היום בו הוא הפך לדבר גלוי וידוע.

בי"ט כסלו, לפני 212 שנים, שוחרר מחבר ספר התניא, מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מליאדי, ממאסר בן 53 ימים. הוא הואשם כי מרד בצאר וניסה להקים דת חדשה, דבר שהיה אסור באותם ימים.

ובכל זאת, בקרב מי שאינו מקורב לחב"ד לא יכולה שלא לעלות השאלה, מה הקשר בין ראש השנה לחסידות לבין יום השחרור ממאסר של אדמו"ר הזקן. ובכלל מה מיוחד בכך שרב מזרח אירופאי, גם אם חשוב ומוערך, שוחרר אחרי 53 ימי מאסר, כך שהאירוע זוכה להתוועדויות שמחות ורבות משתתפים בכל רחבי הארץ והעולם? ההיסטוריה היהודית לבטח רצופה מקרים טרגיים יותר, וגם סיפורי גאולה משמחים לא פחות, של יהודים בעלי חשיבות שניצלו כחוט השערה מגזרה קשה שעמדה לפקוד אותם.

ישנם כמה הסברים לשאלה זו, שכמובן יורחבו במפגש ביום רביעי. החשוב שבהם נעוץ בחידת הקשר אותו משרטטת תורת הקבלה והחסידות – הקשר בין העולמות הנסתרים לזה הגלוי. בעל התניא היה עסוק במפעל חיים של הפצת רעיונות החסידות תוך הבלטת הצד השכלתני שבהם. המאסר והשחרור ממנו לימד את החסידים כי לאחר בחינה של דרכו, ניתן לו האות משמיים להמשיך בדרך זאת, וביתר שאת. תאריך הגאולה הפרטית של אדמו"ר הזקן הוא תאריך של גאולה כללית, גאולה של תכני הקבלה והחסידות ממצב אזוטרי, המתאים למתי מעט, לחכמה אקזוטרית, הפתוחה לכל ומזמינה את השימוש בכוח הדעת כדי להכיר את הבורא ואת העולם.

י"ט כסלו מסמן את לידתו, או נכון יותר הדגשתו וגילויו של גוף ידע חדש בעולם. נכון שרוב התכנים היו קיימים גם קודם, ומדובר בהתפתחות רעיונית הדרגתית, שהמשיכה בין היתר דרך האר"י, הבעל שם טוב והמגיד ממעזריטש. אולם הכריכה של הדברים וההצגה שלהם באופן עליו עמל בעל התניא היא חדשנית וייחודית.

החסידות של בעל התניא משכללת את שיטת ההתבוננות היהודית ומעודדת להגביר את המודעות לנוכחות האלוקית בעולם. היא אינה באה להציע דבר מה חדש לעולם, כי אם למקד את הזרקור על דברים הקיימים בו. בצורה ציורית ניתן לומר כי החסידות רואה את העולם כחדר חשוך שמדליקים בו אור. הדלקת האור לא יצרה שינוי במבנה החדר או בנוכחים בו, אך היא אפשרה למציאות חדשה להיחשף לנגד עיני המתבונן. כך שניתן לראות את החסידות ואת ספר התניא כמערכת פרשנית למציאות, או כדימוי שהוזכר, כמשקפיים שניתן להרכיב ודרכן להתבונן באירועים שאנו חווים. ועל המשקפיים החדשות שדרכן אנחנו יכולים לראות את המציאות, חוגגים את יום ההולדת.

המפגש ביום רביעי יתקיים ברח' אחוזה 153, רעננה, מתאספים כרגיל בשעה 20:00 ומתחילים ב-20:30.

התוועדות י"ט כסלו נוספת בה אקח חלק, תתקיים באשקלון, אולמי לב, רח' ההסתדרות 40, במוצאי שבת בשעה 20:30.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן