פסיכולוגיה בפרשה

להשתלט על המפלצת שבתוכי • פסיכולוגיה בפרשה, משפטים

בכל אחד מאיתנו יש מפלצת חבויה, יותר או פחות. סוג של כוח טבעי ובהמי שבטיפול לא נכון עשוי לבעוט בדלי, לנגוח, להזיק לנו ולסביבה.
כיצד משתלטים על המפלצת ומנצלים את כוחותיה לטובתנו.

מקורות

שמות כא
וְכִֽי־יִגַּ֨ח שׁ֥וֹר אֶת־אִ֛ישׁ א֥וֹ אֶת־אִשָּׁ֖ה וָמֵ֑ת סָק֨וֹל יִסָּקֵ֜ל הַשּׁ֗וֹר וְלֹ֤א יֵאָכֵל֙ אֶת־בְּשָׂר֔וֹ וּבַ֥עַל הַשּׁ֖וֹר נָקִֽי׃
וְאִ֡ם שׁוֹר֩ נַגָּ֨ח ה֜וּא מִתְּמֹ֣ל שִׁלְשֹׁ֗ם וְהוּעַ֤ד בִּבְעָלָיו֙ וְלֹ֣א יִשְׁמְרֶ֔נּוּ וְהֵמִ֥ית אִ֖ישׁ א֣וֹ אִשָּׁ֑ה הַשּׁוֹר֙ יִסָּקֵ֔ל וְגַם־בְּעָלָ֖יו יוּמָֽת׃

הלכות נזקי ממון
אֵיזֶהוּ מוּעָד כָּל שֶׁהֵעִידוּ בּוֹ שְׁלֹשָׁה יָמִים. אֲבָל אִם נָגַח בְּיוֹם אֶחָד אוֹ נָשַׁךְ אוֹ רָבַץ אוֹ בָּעַט אוֹ נָגַף אֲפִלּוּ מֵאָה פְּעָמִים אֵין זֶה מוּעָד. הֵעִידוּ בּוֹ שְׁלֹשָׁה כִּתֵּי עֵדִים בְּיוֹם אֶחָד הֲרֵי זֶה סָפֵק אִם הוּעַד אוֹ לֹא הוּעַד:
אֵין הֶעָדָה אֶלָּא בִּפְנֵי הַבְּעָלִים וּבִפְנֵי בֵּית דִּין שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כא כט) "וְהוּעַד בִּבְעָלָיו". וְאֵין הֶעָדָה אֶלָּא בְּבֵית דִּין:
שׁוֹר שֶׁל חֵרֵשׁ שׁוֹטֶה וְקָטָן וּמִי שֶׁהוּא בִּמְדִינַת הַיָּם שֶׁנָּגְחוּ פְּטוּרִין. אֲבָל בֵּית דִּין מַעֲמִידִין לָהֶם אַפּוֹטְרוֹפְּסִין וּמְעִידִין בָּהֶן בִּפְנֵי הָאַפּוֹטְרוֹפְּסִין:
הִזִּיקוּ אַחַר שֶׁהוּעֲדוּ בִּפְנֵי אַפּוֹטְרוֹפְּסִין אִם עֲדַיִן הוּא תָּם מְשַׁלֵּם חֲצִי נֵזֶק מִגּוּפוֹ וְאִם הוּעַד בּוֹ שְׁלֹשָׁה יָמִים וְאַחַר כָּךְ הִזִּיק מְשַׁלֵּם נֵזֶק שָׁלֵם מִן הַיָּפֶה שֶׁבְּנִכְסֵי אַפּוֹטְרוֹפְּסִין. וְלִכְשֶׁיִּגְדְּלוּ הַיְתוֹמִים יַעֲשׂוּ דִּין עִם הָאַפּוֹטְרוֹפְּסִין וִישַׁלְּמוּ לָהֶן:
שְׁוָרִים שֶׁמְּשַׂחֲקִין בָּהֶן וּמְלַמְּדִין אוֹתָן לִגַּח זֶה אֶת זֶה אֵינָם מוּעָדִים זֶה לָזֶה. וַאֲפִלּוּ הֵמִיתוּ אֶת הָאָדָם אֵינָן חַיָּבִין מִיתָה שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כא כח) "כִי יִגַּח" לֹא שֶׁיַּגִּיחוּהוּ:
שׁוֹר שֶׁהוּעַד וְנִמְכַּר אוֹ נִתַּן בְּמַתָּנָה חָזַר לְתַמּוּתוֹ שֶׁהָרְשׁוּת שֶׁנִּשְׁתַּנֵּית מְשַׁנָּה דִּינוֹ. אֲבָל אִם הִשְׁאִילוֹ אוֹ מְסָרוֹ לְשׁוֹמֵר הֲרֵי הוּא בְּחֶזְקָתוֹ. וְכֵן שׁוֹר שֶׁהוּעַד בִּפְנֵי אַפּוֹטְרוֹפְּסִין וְנִתְפַּקֵּחַ הַחֵרֵשׁ וְנִשְׁתַּפָּה הַשּׁוֹטָה וְהִגְדִּיל הַקָּטָן אַף עַל פִּי שֶׁבָּטְלוּ הָאַפּוֹטְרוֹפְּסִין הֲרֵי הֵן מוּעָדִין בְּחֶזְקָתָן שֶׁהֲרֵי בִּרְשׁוּת בְּעָלִים הֵן:
בְּהֵמָה שֶׁהוּעֲדָה וְחָזְרָה בָּהּ מִדָּבָר שֶׁהוּעֲדָה לוֹ חָזְרָה לְתַמּוּתָהּ. כֵּיצַד. שׁוֹר שֶׁהוּעַד לִגַּח וְחָזַר שֶׁלֹּא לִגַּח אַף עַל פִּי שֶׁהוּא נוֹגֵף הֲרֵי זֶה תָּם לִנְגִיחָה. וּמֵאֵימָתַי הוּא חֲזָרָתוֹ עַד שֶׁיִּהְיוּ הַתִּינוֹקוֹת מְמַשְׁמְשִׁין בּוֹ וְאֵינוֹ נוֹגֵחַ. וְכֵן בִּשְׁאָר הַדְּבָרִים שֶׁהוּעַד לָהֶן עַד שֶׁיְּמַשְׁמְשׁוּ בּוֹ וְלֹא יִהְיֶה עוֹשֶׂה אוֹתָן:
שׁוֹר שֶׁהוּא מוּעָד לְמִינוֹ הֲרֵי זֶה אֵינוֹ מוּעָד לְשֶׁאֵינוֹ מִינוֹ. הוּעַד לְאָדָם אֵינוֹ מוֹעֵד לִבְהֵמָה. הוּעַד לִקְטַנִּים אֵינוֹ מוּעָד לִגְדוֹלִים. לְפִיכָךְ אִם הִזִּיק אֶת מִין שֶׁהוּא מוּעָד לוֹ מְשַׁלֵּם נֵזֶק שָׁלֵם וְאִם הִזִּיק לִשְׁאָר הַמִּינִין מְשַׁלֵּם חֲצִי נֵזֶק. הָיָה מוּעָד לְשַׁבָּתוֹת אֵינוֹ מוּעָד לִימוֹת הַחל וְאִם הִזִּיק בְּשַׁבָּתוֹת מְשַׁלֵּם נֵזֶק שָׁלֵם וּבִימוֹת הַחל מְשַׁלֵּם חֲצִי נֵזֶק. וּמֵאֵימָתַי הִיא חֲזָרָתוֹ מִשֶּׁיְּמַשְׁמְשׁוּ הַתִּינוֹקוֹת בּוֹ בַּיּוֹם שֶׁהוּא מוּעָד לוֹ וְלֹא יִהְיֶה מַזִּיק נֵזֶק שֶׁהוּעַד לוֹ:

לשיחת הרבי מליובאוויטש סוכות תשמ"ח

להורדת הטקסט לקריאה

להשתלט על המפלצת שבתוכי

פסיכולוגיה בפרשה, משפטים

ד"ר יחיאל הררי

איך שולטים, רוכבים על, מנווטים, מנטרלים, מתמרנים את המפלצת שבתוכנו.

איך רוכבים על, מנווטים, מנטרלים, מתמרנים, את המפלצת שבתוכנו? כיצד אני מפסיק להאכיל את המפלצת הזאת ולא רק שאני מקטין את העוצמה שלה אלא אני.

כיצד אני מפסיק להאכיל את המפלצת הזאת?

ולא רק שאני מקטין את העוצמה שלה, אלא אני משתמש בכוחות העוצמתיים שיש באותה מפלצת לטובתו לטובת מימוש הכוחות שלי.

מהי המפלצת?

מהי בכלל אותו מפלצת? מאיפה היא באה לי, למה היא מתפרצת? מה היא עושה למה אני מכנה אותה בכלל מפלצת ואיך אני משתמש בה לטובת?

{פעם התקשר אליי מישהו והייתה לו איזה שאלה. לגבי מערכת היחסים שלו עם בת הזוג שלו ואמרתי לו תשמע. לא יעזור שום דבר. אתה חייב להתחיל להשתלט על הבמה, שבקטע חייב לשלוט במה, עד שלא תשלוט על הבמה שבכך, לא יעזור שום דבר. טיפול זוגי זה רק בריחה}.

מה העבודה האמיתית שאתה צריך לעשות? ואתה צריך לעשות את העבודה. אתה תעשה את העבודה, הכל יסתדר.    אתה לא צריך לפנות לאף אחד אחר.   תשתלט על הבהמה. תנטרל אותה. תרכב עליה, תנצל אותה.   אל תגרום לה להזיק בתוך הבית.

{החבר כל כך נעלב, זה היה בשבילו… כאילו אני התקשרתי אליך כדי לקבל את זה. מילה טובה, חיזוק הצדקה לדרך שלי. ובמקום זאת מה אני מקבל ממך? איך אתה קורא לי? לי אתה קורא בהמה, איך אתה קורא לי בהמה כל כך נעלב? } אני לא חושב שהוא היה מוכן לקבל ממני עוד משהו.

רק שמכירים את תורתו של אדמו"ר הזקן. רבי שניאור זלמן מליאדי יודעים עד כמה באמת יש בתוך כל אחד מאיתנו מפלצת חבויה.

מפלצת שמחכה שם בכל רגע נתון להתפרץ ולהתגלות. איך אנחנו יודעים שמשהו מפלצת?

מה מגדיר משהו כמפלצת?

יש כמה הגדרות מהירות שאפשר לקחת, שאני יודע שמשהו מפלצתי, שמשהו לא רצוי. הוא משתלט עליי

ההיבט האחד. היא לא רציונאלית המפלצת.

מה זאת אומרת היא לא רציונלית? אין לה למה.

אני יודע שלא טוב לי לבלות את כל הערב בשטויות. בכל רשתות חברתיות, תנועה, זמן אני יודע.

אני יודע שנקום מחר עייף לעבודה, אני יודע שלא יהיה לי כוחות. אני יודע שאני לא אעשה מה שתיכננתי, אני עושה את זה.   היא לא רציונאלית.

למשל אני יודע שאין שום הגיון בזה שאני נמשך עכשיו ליצר הזה. ובאהבה הזאת אין שום הגיון בזה שאני אדבר ככה עכשיו. ועדיין היא גורמת לי להיות שם.   היא משתלטת עליי.   היא משכיחה ממני את הרציונליזם.   את ההבנה את הלמה אדם ומי ששואל את עצמו. למה, מה נכון כן, בכל סיטואציה שואל מה נכון, מה העיקר מה? מה הדרך הנכונה? מה האמת של הדבר? מה אני צריך לחפש, איך אני צריך להתנהג?    למה אני תורם בהתנהגות שלי ?   מה נכון?   מה העיקר… המפלצת לא רציונאלית.

המפלצת גורמת לי לפעול בניגוד למה שנכון עבורי

המפלצת שבתוך היא גורמת לי לפעול בניגוד למה שנכון עבורי, ומה שאמיתי למה שצריך למה שנדרש ממני למטרות שהצבתי לעצמי.    יש לי רצון מסוים ובמקום זה נותנת לה רצונות אחרים, רצונות של אנשים אחרים להשתלט עליי.

אני עושה מה שאחרים לא רוצים ולא מה שאני רוצה. אני אפילו לא יודע למה אני רוצה משהו מסוים.  ככה אני לא יודע להסביר לעצמי. אולי כי ניזונתי מדברים אחרים, אולי כי משהו נגע לי בעצם.  

הנפש לא יודע למה, אבל המפלצת שבתוך היא נוטה להשתחרר ולפעול בצורה לא רציונאלית.

זה איך ההיבט אחד מאוד מאוד דומיננטי שלה.

ההיבט השני – המפלצת לא נשלטת

היבט שני, המפלצת לא נשלטת. קשה לי מאוד לשלוט עליה.  אני אומר לעצמי אל תכעס. אני כועס.

אני אומר לעצמי אל תתעצבן, אני מתעצבן.

אני אומר לעצמי, אל תאכל את האוכל הזה. אני אוכל את האוכל הזה.  אני אומר לעצמי אל תדבר ככה. אני מדבר ככה.  אני מתקשה בנקודות מסוימות להחזיק את עצמי ולשלוט במפלצת.

בכל פעם שאני פועל בצורה שאין לה תכלית.

אין לה טעם מה הטעם שלה?   למה אתה עושה את זה?     לא יודע לא, כאילו נגררת.    היא נמשכת.   היא קראה לי. השתגעתי על עצמי. לא התאפקתי פגעו בי, אמרו לי…  אני פועל בניגוד לאינטרס שלי ואני לא מצליח להשתלט על עצמי, לכן זה מפלצת.

אתם יודעים מי כל הדימויים של מפלצת? ככה יוצאת מגדרה והיא משתלטת. זו מפלצת.

היבט שלישי – גורמת נזק לי ולאחרים.

דבר נוסף שקשור למפלצת. היא גורמת נזק לי ולאחרים.    מהו  אדם רציונלי? אדם שהשכל מוביל אותו שרוצה להתאחד ולהתחבר עם המציאות שרוצה להבין.    אנשים אחרים מחפש לא ליצור נזק לאנשים אחרים.    הוא מבין את הקשר שלו עם העולם, עם הסביבה, עם השכנים שלו.  המטרה שלו היא לא להזיק סתם בלי סיבה.

מפלצת. למה את מזיקה? אין סיבה סתם לבעוט.. כמו ילד, למה בעטת בו?     אין סיבה למה.   באה המפלצת השתלטה עליו.

עכשיו נלך על ההיבט הפסיכולוגי… נבין מה קרה לו ומה התפרץ אצלו, לא משנה. היתה שם מפלצת שגרמה לכל זה להתפרץ.

המפלצת בועטת לי בדלי

המפלצת לא רציונלית, היא גורם נזק ומבקשת להשתלט עליי. לא ברור מה היא רוצה ממני.  היא בועטת לי בדלי, מקלקלת את מסלול החיים שלי.     יש לי הכל.  פתאום המפלצת מייצרת רגש של עצבות, חרדה עצמית.   מה שזה לא יהיה פתאום משתלט לי על הנפש. והורס לי את הרגע, את המעמד, את הקשרים שיצרתי, את המקום שבו אני נמצא.

כל יום אנחנו פותחים חדשות ורואים מישהו שבעט לעצמו בדלי, כמה פעמים אנחנו בועטים לעצמנו בדלי?. במקום לראות את הטוב מעדיפים לראות את הרע ונהיים חולים מזה. אבל המפלצת משתלטת לי על המחשבות, משחררים בלי שליטה.   במקום לבחור איך אני רוצה לראות את החיים, אני נותן לכל מיני מחשבות יחסיות לא נעימות טורדניות להשתלט עליי, המפלצת שם.    במקום לכוון את כוחות הנפש שלי מאחורי כוח הרצון שיוביל אותי למקום מסוים ויובילו אותי למקום פנימי אמיתי, מהותי.    אני מרשה לה כל מיני רצונות של אנשים אחרים, של דברים אחרים להשתלט עליי.   אני לא מכוון את כוחות הנפש שלי. אני מרשה לעצמי להיות בכל מיני לא להיות ממוקד ולאבד את הזמן.  את הדבר הכי חשוב לי. החיים שלי. הזמן שלי. אני יכול לנצל כל רגע ולחיות חיים אמיתיים.

ואז אנחנו מחפשים סיבות חיצוניות למה המפלצת שבי רוצה להתפתח, למה היא רוצה לצאת החוצה? מחפשים כל מיני סיבות, ואז… אני מאשים כל מיני גורמים אחרים שבגללם המפלצת של יצאה לאור,  נגחה ללא שליטה. השתוללה, עשתה דברים לא רצויים, השתלטה עליי.

אה,… זה בגלל אמא שלי אה,… זה בגלל שהוא דיבר אליי לא יפה,… זה בגלל שהתנהגו אליי ככה כשהייתי ילד אה,… זה בגלל שעברתי את הטראומה. וכו'.

המפלצת מאוד קשה לתפיסה. היא רוצה לצאת להתפרץ גם בלי סיבות למה, היא רוצה.   בא לה לפעמים לנגוח. היא לא רציונאלית בא לה להתגלות המפלצת.

המפלצת = גילוי כוחות נפשיים

המפלצת זה בעצם הגילוי של כוחות נפשיים, רגשיים מאוד עוצמתיים, מאוד חזקים מאוד, לא ברורים.   מוכלים מאוד לאור בתוך כלי רוצים לצאת ולהשתלט על הנפש. למה הם רוצים? כי הם מאוד חזקים, (ויכולים (אם ניתן להן)).      זה אורות מאוד עוצמתיים שיש בהם עוצמה גדולה.

רב תבואות בכוח שור

"רב תבואות בכוח שור". יש להם עוצמה מאוד גדולה, והם רוצים לבוא לידי ביטוי.     אם אני לא יודע להכווין אותם ולהחליש אותם ולקחת אותם לאיזה מקום מסוים. אז המפלצת עם הכוחות הללו עושים לי חור בנפש ובחיים, מבלגנים לי את כל החיים מכל הכיוונים.

אז הרבה פעמים האירועים – הטראומה הם הצדקה להתפרצות של המפלצת שממילא רוצה להתפרץ.   ממילא היא מחכה שם, מחפשת את ההזדמנות הראשונה ואם אני לא נותן לה הזדמנויות תחפש את ההזדמנויות שלה.

המטרה האחת:  להחליש את המפלצת לאורך זמן.

להחליש את המפלצת לאורך זמן.

זה לא משנה אם המפלצת הזאת תהיה תתבטא ברגשות לא רצויים, בעצבות, בחרדה, בדכדוך או בהתפרצויות כעס וזעם או בחוסר מיקוד או בתאוות שיוצרים וששולטים בי וגורמים לי להתמכר לדברים שהורסים לי את החיים וגורמים לי לא להיות מסוגל לזוז מהמקום שלי. זה לא משנה. עד שאני לא מחליש את הכוח של המפלצת…

המפלצת = הכוח הבהמי, 'השור הנוגח'

המפלצת הזאת אנחנו קוראים לה בפרשת השבוע ובכלל בתורת הנפש היהודי ותורתו של אדמו"ר הזקן, הכוח הבהמי שלי או ליתר דיוק, השור הנוגח, שבי.   אם אני לא מצליח להחליש את הכוח הבהמי מצד אחד. (כשלב ראשון) ולאחר מכן להתמיר את הכוח של הבהמה- זאת אומרת לרכב על המפלצת הזאת! לא סתם יש לי בי בתוכי – כוחות עוצמתיים בתוך הנפש שרוצים להתפרץ, כוחות, מאוד חזקים.

הכנסת הכוחות לכלים:  אם אני מצליח להביא אותם לתוך כלי, לסדר אותם, לצמצם אותם, הם הופכים להיות מנוע רגשי מאוד חזק, מאוד, דומיננטי.

המטרה הראשונה היא החלשה.

המטרה השנייה היא התמרה.

התמרה זה לקחת את הכוחות הללו ולהפוך אותם לטובתי. לרכב על השור שלי ואז אני רוכב על סוס פרא מאולף שמטיס אותי קדימה.   מניע אותי בעוצמה גדולה הרבה יותר, וככל שאני מצליח לרכב על הסוס הזה בצורה טובה יותר, אני בעצם יש לי מנוע הסילון. לצד הפנימי שלי החברי, האוהב והמחובר.   יש הרבה פחות כוחות הנעה חזקים של הצד האגוצנטרי שלי , לצד הבהמי שלי, כמו לצד הטבעי שלי… למפלצת שלי.

אוקיי, אנחנו הבנו הבנה ראשונה ושטחית איתנו מפלצת. היא טבעית, היא קיימת בכל אחד, בתצורות שונות אצל כל אדם היא מתפרצת באופן שונה.

היא לא נשלטת לפרקים. היא לא רציונלית, היא לא יודעת למה היא גורמת לנזק לאחרים. לא ברור מה היא רוצה. היא גורמת לי להרס עצמי. היא בועטת בדלי. היא מקלקלת לי את הרצון שלי את. את הכיוון שלי.

להשתלט על המפלצת

איך אני משתלט עליה?, איך אני מחליש אותה ומכוון אותה למקום מסוים? זו השאלה שאנחנו רוצים לשאול היום.

פסיכולוגיה בפרשה פרשת משפטים,

פרשת משפטים – שור שנגח.

פרשת משפטים פרשה מאוד מיוחדת באמצע הקטע של מתן תורה. יש סדרה של משפטים והוראות שאני לא אכנס לכל, כי יש כל כך הרבה עניינים משפטיים והוראות.     יש כמה הסברים. למה דווקא עכשיו באים לנו המשפטים הללו…

שור תם. אחד המשפטים נוגע לשור. ששור שנגח איש או אישה ומת. מת האיש. האישה, אז צריך לסקול גם את השור ולא לאכול את בשרו. אבל בעל השור נקי.

שור מועד. יש מושג כזה שנקרא שור נגח שור מועד.

מה זה שור מועד?  שור, שכבר העידו בו פעם ופעמיים ושלוש בפני הבעלים שלו שנגח. השור שלך נוגח! אנחנו ראינו אותו נוגח! שתדע.   זאת אומרת, אתה ראית שהוא מתדרדר. מתנהג בצורה לא רצויה? ולא עשית דבר…  אם נבין את השור שנגח, נבין איך משתלטים על המפלצת… על השור.  תחזיקו את השאלה שלנו, איך אני משתלט על המפלצת תחזיקו אותה.  

החיבור לפרשה – המפלצת והשור, מי תם? מי מועד?

בתוך הקונטקסט של פרשת משפטים. יש לנו שור שנגח. והשור שמועד. איך הוא מועד, זאת אומרת ששלוש פעמים הוא מועד.

שור מועד (מועד מול בעליו שכבר נגח)

יש דיון אצל חכמים. אם מועד זאת אומרת שהוא נגח 3 פעמים באותו יום, או שכל יום בפני עצמו.   למשל, אצל הרמב"ם זה כל יום בפני עצמו.    הוא אומר, גם אם השור נגח באותו יום כמה וכמה פעמים אפילו 100 פעמים! הוא לא שור מועד,  כי יכול להיות שבאותו יום עיצבנו אותו. מחר הוא יהיה רגוע,

אבל שור מועד, שהוא שור משתולל. המפלצת שבו פרצה. אז זאת אומרת שהוא יכול לנגח?.    הוא צריך לנגוח היום, מחר, מחרתיים, 3 ימים ברצף. הוא נוגח. זאת אומרת שהוא ייצר לעצמו איזה סדירות.   מצאת פה הסדירות? איזה תבנית סדירה בהתנהגות של השור?      והשור הזה שהוא מועד אם הוא מועד, יש איתו בעיה.  אם הוא מועד ונגח, אז צריך גם את הבעלים שלא להעמיד כותבת התורה.     ויש עוד סדרה של דברים שקשורים לתוך הסיפור הזה של שור, שהוא מועד ואיך צריך לשלוט עליו. ואיך הבעלים שלא צריך לקשור אותו… סדרה של דברים.

מה זה שור תם?   שור תם אימון אם הוא נגח אז הבעלים צריך לשלם רק חצי מההיזק. למה?     
כי כאילו תחשבו לשני אנשים שרבו ואין להם עבר פלילי והם לא ידעו אם כי כאלה שרבים. אז גם אם אחד יצא עם נזק, יכול להיות שהשני גם היה לו חלק. בתוך המהלומה שהתפתחה בתוך המריבה. אחד גבר על השני בתוך הקרב בתוך המהלומות שהוחלפו, אבל לשניהם היה זה לא מטבעו. לא שאחד נוטה מטבעו להיות מכה יותר אגרסיבי ראלים יותר. אלים אין לנו עדות לכך.   העבר שלנו מעיד על דפוסי ההתנהגות שלנו בהווה, לא תמיד בדרך כלל.

טוב עכשיו השאלה הגדולה שלנו שיש שאלה רלוונטית, מה עושים בשוק שנגח והועד פעם פעמיים 3?    איך אני מחזיר אותו למצב שהוא הופך להיות שור תם?   כי הרי. השור הוא ביטוי לנפש הבהמית, למפלצת שבתוכי. שקיימת שמקיימת אותי גם. איך אני מונע, מהנפש הבהמית מלהפוך למפלצת?

מי להזיק לאחרים לנהוג בצורה לא רציונאלית להתפרץ. מי לעשות טעויות כאלה שיקשיבו לי את החיים? איך אני עושה את זה? איך אני הופך מפלצת שהתפתחה לשורות עם טעם זה אומר. שכבר אין עליו עדות אומר אומר ה רמב"ם, איך אנחנו יודעים ששוב הפך להיות מנהג אכלתם עד שבאים תינוקות ויכולים למשש אותו והוא לא עושה להם כלום? זאת אומרת, זה כמו תהליך תשובה, קצת שעה עד שהדם חזר לאותו מקום שבו הוא עשה את הפשע. הנחת את העבירה והוא לא חוזר עליו שוב והוא לא עושה חוזר על אותה עבירה. רק זה נקרא באמת שהוא עשה שינוי אמיתי, שהוא שינה את הטבע שלו. זאת אומרת אם אני רגיל. התנהגות מסוימת בזמנים מסוימים, ואם חזרתי לאותו מקום וזה כבר שיניתי את ההתנהגות ואני כבר לא נותן לעצמי ליפול באותו כעס או באוטו, עצבים או באותה התנהגות, רק אז הפכתי מישור מועד לשורת עם, זאת אומרת, המטרה המרכזית היא. מה קורה לשור מועד שהוא מתחיל להתנהג בפראות והפרעות הופכת לו לעצמו הרגל? ההרגל הופך להיות טבע שני שלו, ככה הוא מתנהג. הוא לא יודע איך לדבר, הוא לא יודע איך לתקשר, אז הוא בועט. אז הוא משתולל, אז הוא מציג אז הוא אז הוא גונב תשומת לב. אז הוא כועס, אז הוא נוטה כל הזמן להתעצבן. תיסגר בתוך עצמו. הוא לא יודע להגיב. אז הוא נכנס לחרדות, הוא לא יודע להתמודד עם העתיד. הוא לא יודע להתמודד עם העסקים שלו, אז הוא נותן לה שור המועד שלו ל מפלצת שבתוכו להשתולל והמטרה היא לקטוע את הסדירות הזאת, להפוך את השור המועד שקיים בתוך כל אחד מאיתנו. זה השור המועד. זני והמפלצת. להפוך אותו לכלי עבודה. שור תם שאפשר להשתמש בו, לחרוש בו ולעשות איתו עבודות ולרכב על לנצל את הכוחות הגדולים שלו ולרכב עליו. איך עושים את זה? איך הופכים שור מועד שור תם איך אני הופך את השור המועד? זה ששלוש שתיים העידו בו, ראיתי אותך. נפלת 3, 2. זאת אומרת הייתה פה סדירות. יש פה דפוס לא פעם אחת נפלת בהתנהגות הזאת. כי כשאני אומר לאשתי מתנצל סליחה, אם דיברתי לא יפה, אומרת מה, זאת אומרת. מתנצל. סליחה, אם דיברת לא יפה, מה עוזרת לי ההתנצלות שלך. אם פעם אחת נפלת ודיברת לא יפה והצגת והרג אז אני מבינה. אוקיי, סולחת? פעם שנייה סולחת פעם שלישית, יש פה דפוס. את מרשה לעצמך לדבר ככה? אתה מרשה לעצמך להתנהג באופן הזה? ואם אתה מרשה לעצמך להתנהג באופן הזה, אני לא יכולה לסלוח יותר. לא יכולה לקבל את זה. אני אני לא יכולה לעבור לסדר היום. זאת אומרת, צריך לקטוע את ה סדירות, את ההרגל כל אדם יכול ליפול, כל אדם יכול ליפול בכעס. בעצבות, בית האבות ביצרים כל אדם יכול ליפול, אבל אם הוא מרשה לעצמו כבר 3 פעמים ליפול.

הוא הפך את הנפילה להרגל. ההרגל הופך להיות טבע טבע זה אומר שה מפלצת. יצא החוצה. אייזק מחכה על פתח הבית הדלת, ואם אתה משלם את המחיר כבר גם בפעם הראשונה של הנפילה. בעיקרון כשיש כבר סדירות, זאת אומרת, יש דפוס פעולה של אדם שלא משתלט על המפלצת. המפלצת היא כח טבעי. השור רוצה ללכת במרחבים להתנהג בצורה כזאת.

יש לו איזה תנועה כזאת שרוצה להיות שם ואני צריך לרתום אותו כדי להיות שוש, תינוקות ומשתמשים בו.

איך עושים את זה?

אז בדיני שור שנגח אחרי שזה משהו מאוד יפה ברמב"ם שמביא הרבי מליבוביץ' בשיחה מאוד מעניינת.

(את השיחה נעלה כמובן לאתר. כל המקורות למי שלא יודע עולים לאתר התבוננות, ואפשר לקרוא את המקורות שם, ותמיד לעבור עליהם ולהרחיב את היריעה ולקרוא את השיחות והמאמרים בהרחבה גדולה יותר עם מה שאנחנו עושים כאן בזמן הקצוב).

יש משהו מאוד יפה ברמה בהלכות נזקי ממון, אומר הרמב"ם, ככה הוא אומר: "שור מועד שנמכר או ניתן במתנה חזר לקדמותו". זאת אומרת, חזר להיות תם, שהרשות משתנת – משנה את השור לתם.

ועוד פעם אם היה לי שור. {אנחנו לומדים מתוך המסגרת ההלכתית פה על החיים שלנו}. לא סתם פרשת משפטים, מדברת במקרים שקשורים בעולם, שהרי האדם הוא עולם קטן. כל מה שקורה בעולם קורה גם בו.  השור שבעולם קיים גם בו, וזה  המפלצת שבתוכנו.

הדרך האחת לעבוד על השור:

הרמב"ם אומר שיש דרך אחת שהיא לעבוד על השור.  זה להתאמץ, ללכת לסדנאות ללכת לקורסים, ללמוד, להבין את עצמי, לעבור טיפולים. פסיכולוגים.    ממש מאמץ אמיתי של שינוי עבודה על המחשבות של שינוי ויישור השור שלי. להבין את המנגנון של הרגשות, שמשתלט עלי ורוצה להשתלט על הנפש. זה שאני מבין (ומתרגל) את זה בכלל – זה עיקר האימון.   זה ללמד את עצמי. מה קורה לי בתוכי.    זה האימון הטוב ביותר, זה גם הטיפול הטוב ביותר שאני מבין מה קורה לי בתוכי. מבין איך להתמודד. זו דרך אחת.

הדרך החלופית לעבוד על השור:

יש דרך חלופית שבה אנחנו רוצים לעסוק היום.   מהי הדרך החלופית לשור שהועד?  שכבר יודעים עליו שהוא נוגח, והחליפו לו את הבעלים או נתנו אותו במתנה. (שימו לב לא 'השאלה', זה לא מספיק) או נתנו אותו במתנה חזר לקדמותו, חזר להיות שור תם? 

איך זה יכול להיות?

שינוי רשות – מבטל דין שור מועד

אז הרבי מליובאוויטש. בשיחה שואל, תמוה מה הטעם?, שנאמר שינוי רשות- לבטל דין מועד מהשור? הרי מועד. מה זאת אומרת? זה הטבע שלו.  פירושו, כלשון הרמב"ם – העושה מעשה שדרכו לעשות תמיד אם הוא מועד, הוא כל הזמן עושה את זה. אם החלפתי לו עכשיו בעלים, אז עכשיו הוא יפסיק להיות שור מועד.   וטעם שנעשה מועד הינו כאשר הרגיל בשינוי פעמים רבות שנעשה מועד לאותו דבר שהרגיל בו, אז יש אורטל שהוא כבר לא עושה את הדברים האלה שאתה יכול.

טבע הבהמה-שור משתנה?

אז איך יכול להיות שהטבע משתנה? ע"י זה שהחלפתי רק בעלים של השור.   שנתתי את השור מתנה למישהו בטל בו דין שור מועד?     מטעם שינוי הרשות. מה הקשר בין השינוי רשות לבין דין מועד?   

משנה מקום משנה מזל,

שאלה טובה, זאת אומרת, יש עניין כזה של משנה מקום משנה מזל, לא משנה את הטבע שלי, משנה את מה משנה את היקף ההזדמנויות שלי. הייתי במרחב אחד. ועברתי למרחב אחר, ושינו לי את כל ההזדמנויות. יכול להיות שנפתח לי משהו? ראיתי משהו אחר בזווית הראייה?

איך הטבע – השתנה?

ועדיין – אבל איך הטבע שלי השתנה?

אז יש כמה הסברים וכל אחד מההסברים האלה עוזרים לנו להבין איך אנחנו משתלטים על השור המועד שבתוכנו.

יציאת השור מרשות, לרשות משנה מזל או וטבעו.

אז בראשון. אחד, כותב המאירי. שיציאת השור מרשות, לרשות משנה מזל או וטבעו.   זאת אומרת כשאתה מחליף בעלים של שור? מה זאת אומרת, אתה מחליף בעלים? אתה מחליף לו עכשיו את הסביבה שלו ואת המקום גידול שלו ואת איך שמתייחסים אליו.

בסדרה של דברים שהם קשורים בסיבה ללמה השור נגח מלכתחילה?   ואם אני מחליף לשור את המקום שלו, את איך שמתייחסים אליו את הסביבה שלו. רוב הסיכויים שהוא יפסיק להיות נוגח,   ואז הוא יהפך לשור תם.

מה זה אומר עלינו? אתה רוצה לעשות שינוי? אי אפשר רק לעשות שינוי נקודתי. להגיד טוב, אני לא רוצה להיות רק בחרדה.    אני לא רוצה להיות רק בעצבות,   אני לא רוצה רק להתפרץ.    חייב לשנות את את כל תפיסת העולם שלך.    שזה כולל להתנתק מחברים ומאנשים, שמורידים אותך למטה.

כשכתבתי את הביוגרפיה על הרב גרוסמן, נדהמתי מאחוזי השיקום הנמוכים של אסירים שיוצאים מבית הכלא לאחר תקופת מאסרם (כמעט 80 70% האחוזים). מה הסיבה לכך?   שהשיקום פשוט לא עובד שהם חוזרים השיקום ברגע המאסר עובד.

כשהם יוצאים מהכלא, הם חוזרים להסתובב עם אותה חברה, אותה חברה דוחפת אותם להתנהג בצורה שהיא לא הרצון האמיתי שלהם.

אותו דבר. אם אני רוצה לשנות דפוסי התנהגות, אני צריך להחליף סביבה. החברה תהא אותי איך שאני רואה את הדברים, להחליף מיקום, להחליף את איך שאני, איך שאני רואה את עצמי לא יכול להמשיך להסתובב באותו מקום ולהרשות לעצמי ולחשוב שלא ישתנה.

צריך להחליף רשות אחת לאחרת.   משנה רשות משנה את היכולת שלי מלהיות שור מועד שכל הזמן חוזר על אותה התנהגות שהופכה לו כבר להרגל, ההתנהגות הלא רצויה או המפלצת שמתעורר את שור תם שהוא יודע שהוא כבר בסביבה אחרת.

כל ילד אם תחליף להיות את מקום הגידול שלו. נכון שיש לו את הטבע שלו,    ותחליף לו את התנאים איך שהוא רואה את המציאות,    את הסייגים שהוא שם לעצמו.    מישהו מרשה לעצמו משהו לא מרשה לעצמו.   תראה צמיחה. תראה שהילד משתנה בתגובות שלו במה שהוא מוציא מעצמו, בתובענות שלו.

לכן סביבה משפיעה על האדם. זה לא מחליף את העבודה שלי על עצמי, אבל זה חלק ההחלפת, ההרגלים שלי זה משנה רשות.    אני רגיל כל כך לעשות משהו מסוים. ברגע לשבור את הדפוס הזה.

שינוי מקום – שבירת דפוס

איך נשבר הדפוס הזה?.   

צריך להוריד לעצמי אור חדש, להיכנס לרשות חדשה. זה השלב השני, בסור מרע. צא לרשות חדשה, זאת אומרת שהאור נכנס ונהיה הבעלים שלו או משהו חדש.     אתה לא רגיל ללמוד.    אי אפשר.   אני לא מכיר שום דרך להתפתח, להצליח, לצמוח, להתגבר על רגשות לא רצויים, להתגבר על מפלצות בלי ללמוד.    אין כזה דבר.  אתה לא יכול לשבת רק עם מטפל ולצמוח זה לא עובד. אתה חייב ללמוד להבין מה קורה לך בנפש, ללמוד על העולם, לנצל את כוח השכל להתפתח.    בלי התפתחות אין השתלטות על המפלצת.   המפלצת מחכה שתישאר במקום.   
זאת אומרת – בלי לשאול שאלות, בלי להפעיל את השכל, השכל הוא הכלי להשתלט על המפלצת! כי השכל גורם לי להיות רציונלי, להיות מתונה.    
שאלת למה והמפלצת? לא רוצה למה לא רוצה רציונליות? היא רוצה לעשות רציונליזציה של הרצונות שלה, אוקיי?    אז אחד אמרנו סור מרע שתיים עשה טוב, תיכנס ל מרחב חדש תזדהה איתו. זה סופר חשובה בעבודה לערעורים במחשבות לא רצויות.     לא להזדהות עם המחשבות הלא רצויות שלי.   לא?   אין אינם מגדירות אותי. אני לא נותן להם להגדיר אותי מה מגדיר אותי.

הדברים החיוביים בנפש, המקומות הנעימים שלהם אני רוצה להגיע. לכולם יש את הנפילות, לכולם יש את הנפילות בראש. אתה חושב שיש מישהו שאין לו סטיות בראש?   אין לו פחדים?   אתה לא יודע מה עובר לו בתוך הראש.   אין אדם כזה שאין לו השאלה עם מי אתה מזדהה ולמי אתה נותן מקום במרחב ואיך אתה מסדר את הדב שלך בראש.   כל אחד צריך לסדר את הגן שלו.

להחליף רשות ברשות.

שנייה להחליף רשות ברשות. זאת אומרת, אנחנו אומרים אנחנו לוקחים את השור המועד, מחליפים לו בעלים.  רשות משתנה.   ואז השור הופך להיות תם.

שלישית, אין שור מועד עד שיעידו בו בפני הבעלים של השור ולהגיד לו השור שלך נוגח. צריך להגיד לו את זה 3 פעמים! ראיתי את השור שלך נוגח ביום ראשון ביום שני ביום השלישי.

    זאת אומרת כשהחלטתי בהלימה, עשיתי עכשיו אני הולך אל הבעלים החדשים ועד שלא אמרו לו שהשור נוגח למרות ששןר נוגח, ועד שלא אמרו לו שהשור נוגח השור בגדר תם.

עם איזה שור אני מזדהה

זאת אומרת השאלה הגדולה. עם מי אני מזדהה? זאת אומרת אם אני נותן לעצמי הזדהות יותר מדי גדולה ממקומות של הנפילות עם המפלצת.?

אם אני אחד עם המפלצת ואני בסוף רואה את עצמי כמי מפלצת. כעבוד כאילו היה בשביל מה לחיות את החיים האלה. אם אני נופל כל הזמן מה, , מה הערך שבהם? או שאני בכלל כזה כאחד.

אנשים לא מרגיש שום דבר כי אני כן, כי אני רק חי בתוך אינטרסים ותועלות מהצד השני. אז אם אני מזדהה עם המפלצת, בטח שאפשר לצפות שה מפלצת השתלט עליי, אבל אם אני לא מזדהה עם המפלצת. משהו בי השתנה והפכתי להיות שור תם הזדמנות חדשה.

הרגל מלשון רגיל בדבר…

אם יש לי עכשיו התמכרות כחלק מההרגל, אז אני מזדהה עם זה שאני לא יכול בלי סיגריה.
לא יכול להיות עצמי בלי סיגריה.  לא יכול להיות עצמי בלי קפה.   לא יכול להיות עצמי בלי עישון. לא יכול להיות עצמי בלי משהו.   אם אני מצליח לראות את עצמי כאחד ששותה קפה או לא כאחד שלא יכול לחיות בלי סיגריה ואתה יכול לחיות בלי סיגריה, כי הסיגריה לא עשה לך כלום בחיים שלך.     אז העברתי מרשות אחת לאחרת,     אם אני יכול לראות את עצמי בלי העוגה של הבוקר עברתי מרשות אחת לאחרת.

אם אני יכול לראות את עצמי מנהל את העסק בלי להיות עצבני ונרגן, עברתי מרשות אחת לאחרת.

יש עניין ששור מועד אומר הרמב"ם בשבתות ואינו מועד בימות החול. ככה הוא כתב:. טבע השור להזיק תלוי במצב שסביבו יש שור שמועד לשבתות ואינו מועד לעימות החול, כותב הרמב"ם במשפט האחרון. מה הכוונה שהוא מועד לעימות השבת ולא מיועדות. שבת,   אני כאילו שוב את המלאכה. אסור, לאדם לעשות מלאכה.  כותב רש"י: בשבת הוא שובת אשר ממלאכה, וזכה דעתו עליו. מה זה זכה? דעתו עליו

כשאתה לא פעיל. אתה לא יוצר משהו  אתה נהנה בא משתלט עליך שור .  אדם לא יכול להיות לא יצרני. אפשר להתגבר על חרדות כשאני יושב ככה. במחשבות של מה יהיה? איך אני אתמודד עם הסיטואציה? איך אני מתמודד עם המחלה? אי אפשר כדי להתמודד עם חרדות – אני חייב להציב חלופה לעבוד גם בשבת. מה זה עבודה בשבת? עבודה של מחשבה, לימוד, תפילה . גם לשבת יש עבודה.  עבודה שלה.

אם אתה שור, חייבים לרתום אותך. קשור לעבודה ללא הפסק. ברגע שהונח לנוח רגע… יש שם סכנה שאדם ינוח לא נכון –מתפרצת הבהמה. (זאת אומרת תבינו נכון. אפשר לנוח אבל שהראש לא יהיה פנוי לכל מיני עניינים שמבלבלים ולא נכונים).
כך אומר רש"י. מתי היה במנהיג אחת בשבת? אין עליה עול, היא לא עשה שום דבר. היא לא עכשיו חורשת.    בוא ניקח באדם, מישהו באמת צריך לתפוס את הזמנים שבהם אני לכאורה במנוחה ואותם לגייס ואותם לגייס לטובת עבודה אחרת?
זאת אומרת אל תהיו פנויים ממלאכה. תתנדבו תעשה משהו, תשאל מה צריך תעשה לשבת.

כשאני עסוק באותו רגע. אין שאלות מבלבלות ששנותנת למפלצת להתעורר.

התוספות כבר מביא עוד משהו. הירושלמי. משהו מאוד יפה מהתלמוד הירושלמי.

שהשור רואה את בעליו, והנה הוא בא בגדיו הנאים והחשובים, בגדים אחרים שהוא לא מכיר בהם. לכן הוא נוגח בהם.    זאת אומרת, יש גם משהו מסוים של השור בשבת! שהוא לא יכול לראות את עצמו בדרגה נעלית, לא יכול לראות את הבעלים הם בגדים יפים.

חלק מהחלטת שינוי הרשות – שילמד לראות את עצמו במראה טובה יותר, כשהוא נראה טוב יותר.

סיכום הרבי מלובביץ:

לסכם את מה שאמרנו בשני היבטים, בשתי שני משפטים של הרבי מלובביץ. בשיחה של הרבי מלובביץ אומר, ככה.

דרך אחת – להבין את המפלצת להבין את המפלצת

זה שאני עובד על המפלצת שלי, עבודה שהיא מסלול מאוד חשוב, שהוא מסלול של עבודת על המחשבות.   ועבודה על איך שאני רואה את עצמי ולהכיר את ההרגל שלו, הרצוי.

דרך אחרת לדעת שטבע הנפש שלי בהמית.
טבע השור שלי לא משתנה, אלא בגלל שהחלפתי רשות אחת לאחרת – יש שינוי.
אני מעצם העבודה, מעצם הגילוי של המשהו החדש והמקום החדש, (הרשות החדשה) אני משקיעה את עצמי ממקום חדש.      אני כאילו אור חדש הכנסתי לחיים שלי.  לא נותן לבהמה להשתלט, לא נותן למפלצת להתפרץ.

סביבה חדשה – משנה מקום משנה…

עכשיו, בסיבבה החדשה, כשמישהו בא לסביבה חדשה הוא לא מיד מתנהג בבהמיות שלו.
הפכתי להיות שהמטרה שלי כרגע היא למנוע סדירות וחזרתיות סיקוונס של משהו שחוזר עליו שוב ושוב. שוב  נפילות. שוב ושוב!  לא לחזור על הנפילה, עוד פעם.    ואז  –  אני הכנסתי עצמי למרחב החדש של לימוד, של התבוננות, של חברים חדשים, של דרך פעילות חדשה.           של איך אני מנצל את היום של סדר יום חדש שאני עושה לעצמו.     של מה שאני רוצה לראות בתוך היום, והדרך העמוקה ביותר שנעשה כאיש חדש ממש.

מה זאת אומרת ששינוי רשות פועל בכל ענייניו באופן פנימי, עד שגם טבע נפשו הבהמית נשתנה ונזדקק שנטל ממנו כליל.     טיבו הרב וחוזרת עם אותו. הפירוש הפנימי בזה מלשון תמימות ושלמות.
שמטפח להיות טוב גמור, כמו יצר טוב ממש.

השלב האחרון שהבהמה באמת מרגישה איפה היא רוצה להיות.   לכל אחד יש בהמה בתוכו ושהיא מרגישה שיותר טוב לה להיות במרחב ברשות החדשה, במרחב שהוא שלי.

טוב, סביבה זה חיבור ובגדים נאים וחשובים, כמו שאומר התוספות בהם הירושלמי, בגדים שאני יכול לראות.   אנשים לבושים טוב.    ככה אני יכול לא לקנא,   לא לרצות להיות במקום הנמוך, בתוך הבוץ.
אני יכול לקבל את עצמי במקומות הגבוהים יותר של המציאות.     אני לא חייב לבעוט בדלי כל הזמן,
ואז משתנה בעצם הכוח הבהמי שבי/שלי והופך לכוח. של לימוד. של עשייה. של יצירה, של פריון, של תרומה. של אחדות.    במקום לכוח מניע של מאבקי נפש אין סופיים ונגיחה במה שאפשר. הנגיחות הן טבעיות, הן מתרחשות שור מועד קיים בכל אחד.

המטרה היא להיות מסוגל לראות שהשור מועד. ואז להחליף לו רשות אחת לאחרת.

רשות משתנה היא טכניקה שעוזרת לנו להשתלט על המפלצת שלנו. אני מחליף את ה-סור מרע.

מחליף את המקומות הלא רצויים. שנמצא שמשפיעים עליי וגורמים לי לרצות לא טוב.
אני מחליף את האור שבו. אני רואה את העולם, את העיסוקים שבי, את הסביבה שלי, את הדברים החיוביים שבהם אני עוסק.

מוסיף עוד אור לתוך החיים שלי, ואז ממילא, או שהטבע שלי משתנה לגמרי, או שהטבע שלי נשלט והשור עכשיו חוזר לקדמותו. הוא לא מתפרץ יותר ברגע הזה שנשאל את כולנו. על השור המועד שלנו על המפלצת שלנו שבתוכנו.

שבת שלום.

עדכאן.

עוד בקטגוריה זו:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן