עולם החסידות

עשרה מרצים מומלצים לתורת הקבלה והחסידות

"והנה אין כל המגידים שוין, רק יש בהם דרגות הרבה. כי מי שדורש היטב מאוד מאוד, ממנים אותו בעיר גדולה. ומי שאינו יכול לדרוש בטוב כל-כך, ממנים אותו בעיר קטנה. כי אין סגנון הדרשות של מגיד זה דומה לסגנון דרשות של מגיד אחר. ואף שכולם מלקטים דבריהם מתוך הספרים המצויים ביד הכל, אך אף על-פי כן אין כל השכלים שוין, ולא כל לשון הרחבת הביאור לההמון שוה בכל אדם, רק איש איש כפי שכלו וכפי לשונו"

רבי שניאור זלמן, מתוך עדותו שכתב בכתב ידו בעת המאסר הראשון

למי כדאי להאזין? זו שאלה שנשאלת תדיר. מרצה טוב הוא כזה שנצליח לזהות את כישוריו מאחורי מסך הבערות. כלומר אם רק נשמע את דבריו בוקעים מתוך המכשיר, מבלי שנדע מיהו ומהם קורות חייו.

שכל או רגש? תהליך או סיפוקים מהירים? סמכותיות או רוך?
שכל או רגש? תהליך או סיפוקים מהירים? סמכותיות או רוך?

מרצה טוב דורש סבלנות. שמעתי את קובי אריאלי מנסח פעם את ההבדל בין מרצה לבין בדרן או פרפורמר. הבדרן רוצה תוצרים מיידיים. הוא חייב להחזיק את הקהל קצר. הוא רוצה לרגש את הקהל, לגרום להם לבכות, לצחוק, להישאר מחוברים אליו. הוא לא מעביר אותם תהליך שכלי ורגשי. הוא אינו יכול להרשות לעצמו לבנות מהלכים ארוכים כי הוא חייב הצלחות מיידיות. כלומר ההרצאה הטובה תלויה בקהל ובמאזינים לא פחות מאשר במרצה. (כאן למי שמעוניין כתבתי על 12 כללים לבניית הרצאה טובה).

יש הרבה מרצים טובים לתורת הקבלה והחסידות. לכל אחד היתרונות שלו. מרצה זה לא רק תוכן המועבר בצורה איכותית יותר או פחות. האישיות של המרצה, קולו, מידת הסמכותיות או הרכות שלו, גם הם מהווים שיקולים בבחירת המרצה הטוב.

בדרך כלל לא כדאי לשמוע רק מרצה אחד, אלא לגוון ולשלב בין מספר סגנונות. לכל מרצה יש את הפנייה הייחודית לו. הסיבה לכך היא שאותם נושאים עשויים להישמע ולהתבאר באופנים שונים אצל מרצים שונים.

הרשימה הזאת אינה פורטת קורות חיים וכמובן אינה מסכמת את כל המרצים הטובים בתחום. היא גם חסרת דירוג פנימי. ובכל זאת הזמן קצר והרשת עמוסה כל טוב. הרשימה הראשונית הזו כוללת המלצות שלי למיצוי הזמן בלימוד תורת החסידות.

הרב יואל כהן. אין מקום טוב יותר כדי להכיר לעומק את הלוגיקה של המחשבה היהודית. הרב כהן מוכר כחוזר הראשי של הרבי מלובביץ'. אולם כשלעצמו הוא אחד המרצים המרתקים בעולם הקבלה והחסידות. ההרצאות שלו הן שכלתניות ודורשות קשב רב. הרב כהן הוא בעל כישורים לוגיים יוצאים מגדר הרגיל. בכל שיעור הוא מצליח לפשט את הבעיה המרכזית, להצביע על סתירות וכשלים לוגיים בפניהן היא עומדת ומתוכן לחדד את התשובה של מחשבת החסידות. במיומנות של רב-אמן הוא מפרק תובנות בסיסיות ומאתר את העומד מאחוריהן. שיעוריו כאמור מאוד שכליים, אך התובנות העולות מהן מרגשות.

ועוד הערה. תורת החסידות עוסקת במבנה הנפש ובמקביל בתורת עשר הספירות. משכך, היא דורשת דיוק ואמינות רבה. הבנות שגויות עשויות להחריב את כל הבניין. אצל הרב כהן אפשר להיות בטוחים שהרעיונות מסוכמים בצורה מדויקת ואמינה. מומלץ במיוחד למיטיבי לכת ובעלי יכולת ריכוז גבוהה.

גם זו המלצה למיטיבי לכת בלבד. הרב מנחם מענדל וועכטר. בדרך כלל זו הבחירה שלי. אם הייתי יכול, לא הייתי מפספס שיעור אחד שלו בימי שלישי. הרב וועכטר הופך את התכנים העמוקים ביותר לבהירים. השיעור האחרון שלו בו נכחתי, על שלושה סוגים של משיח: משיח על-פי הנגלה, משיח על-פי תורת הסוד ומשיח על-פי תורת החסידות, היה לא פחות ממלאכת מחשבת.

שיעורי הרב וועכטר מתארחים באתר חסידות TV.

הרב יאיר כלב – לרב כלב זכות ראשונים כמי שמיתג את ספר התניא בקרב הציבור הרחב, כספר של מודעות יהודית ועבודה פסיכולוגית אישית. הוא הוריד את המחשבה החסידית לפסים מעשיים הקשורים לתורת הנפש. כל הרצאה שלו, שבה הוא פותח וחותם בניגוניו, היא אירוע שובה. במשך השנים עשרות אלפים השתתפו בשיעוריו המהווים שער לעולם החסידות.

עמותת תניא. האתר של הרב כלב.

הרב יוסף יצחק ג'יקובסון. הרב ג'יקובסון הוא Performer, אבל ממש לא רק. הוא מסמל יותר מכל את התפתחות הדור החדש של מרצי חסידות. הוא רהוט, מהיר מחשבה, בעל זיכרון פנומנלי, בקיא בהלכות העולם ויודע לבדר את הקהל באמצעות סיפור או בדיחה מתאימים ברגע הנכון. אבל יותר מכל אלה הוא יודע לבנות שיעור. הוא לא סתם עולה לבמה ו'שופך' את תובנותיו לקהל. השיעורים שלו סדורים, שיטתיים ובדרך כלל מכוונים למסר אחד, ועדיף שיהיה מעשי. הוא מתחיל בנקודה מסוימת, בשאלה ברורה, ומוביל את השומע עד לתשובה לאותה שאלה.

האתר של הרב ג'יקובסון. לא הזהרתי, ההרצאות הן בעיקר באנגלית.

תרשמו. מרצים טובים נוספים שלא נכנסו הפעם לרשימה מפאת אורכה, ומחייבים פתיחת רשימה נוספת בקרוב, הם: הרב יחזקאל סופר, הרב יצחק ערד, שכבר כתבתי אודות הקורסים שלו לתורת הנפש, וכמובן מרצי אסנט: עמרם מויאל, אייל קרוצ'י, גילי שושן ונדב כהן, שהספיק להדרים מהבירה הצפונית.

נשים בדרך כלל פתוחות יותר, מתעניינות יותר ומתוך התרשמות כללית, מבינות טוב יותר את ההיבטים המעשיים של תורת החסידות. רחל ווילר ורחל בולטון הן שתי מרצות מרתקות המעבירות סדנאות לזוגיות והעצמה אישית ברחבי הארץ. לכל אחת מהן יש גוון מיוחד ויכולת לפרוט על הנימים הכי דקים שבנפש. הסדנאות האלה הן בדרך כלל בעלות אוריינטציה מעשית. הן עוזרות לשומעות ולשומעים להתמודד עם היבטים מסוימים בנטיותיהם הנפשיות ובחייהם האישיים והזוגיים. הרצאותיהן הן בעיקר לנשים, אם כי לפחות בסמינרים של עמותת התקשרות הן מרצות לקהל הרחב. בקיצור חפשו את הסדנאות הללו והירשמו. מומלץ.

הרב עופר גיסין. החב"ד של ברסלב. מרצים רבים נוטים לא לבנות שיעור סדור. ההרצאות בהרבה מקרים הן אינטואיטיביות, נוגעות ברגש, ומתבססות על ליקוט תובנות. הרב גיסין מציע לימוד מעמיק ורחב אופקים בהתבסס על חסידות ברסלב. שיעוריו סדורים ובה בעת אינם חסרים את ההיבטים הרגשיים.

נקודה טובה של הרב עופר גיסין

הרב שניאור אשכנזי – אם מדברים על סדר וסדירות ואתם בעניין של פרשת השבוע על-פי תורת החסידות – כדאי לשים לב להרצאותיו של הרב אשכנזי. הוא בונה שיעור על-פי כל כללי הספר. הוא יודע לשאול את השאלות המעניינות, ולהוביל את השומע אט אט לעבר התובנות שהוא מבקש להעביר לשומעיו.

יהדות TV, האתר אליו מועלים שיעורי הרב אשכנזי. חפשו באתר מרצים נוספים.

משה שרון הוא מרצה צעיר אך מוכר לתורת הקבלה. הרמ"ק והרב אשלג, הופכים אצלו לדמויות חיות ומרתקות. זה לא רק קולו המיוחד. שרון הוא מקצוען. הוא יודע להרגיש את קהלו ולפרק סוגיות מורכבות מבלי שהקהל ישים לב שהיה כאן פיצוח.

האתר המושקע של ר' שרון.

אחרון חביב הוא ר' רן ובר. המבחן של שיעור טוב הוא מה מתרחש לאחריו. עם איזה מצב רוח חזרתם הביתה. כיצד השיעור תרם לחיי הזוגיות, למידת הסובלנות כלפי הילדים ולמידת שביעות הרצון מהעבודה. ר' יאיר כלב נוהג להגיד חום. העיקר הוא להפיץ חום. משיעור של רן ובר לא תוכלו לצאת בפנים מכורכמות. לא פחות מאשר הוא מלמד, הוא מרומם את הנפש העייפה וצמאה.

התחלות חדשות של רן ובר.

את רוב ההרצאות של המרצים ברשימה תוכלו למצוא באתריהם האישיים או בערוצי יו-טיוב.

זהו, היכנסו להרצאות ותתחילו להאזין. תנו צ'אנס ואז תבחנו למי אתם מתחברים. ואל תשכחו לגוון.

****

על האפשרויות באתר המשודרג אספר לכם בקרוב, כשיסתיים תהליך השדרוג יחד עם כל הבקרות הנדרשות. בינתיים, שימו לב לקצרצרים בפינת הרמב"ם היומי (שאינם נשלחים למנויי המייל). כאן על הקונספט של הפינה.

 

עוד בקטגוריה זו:

13 Comments

  1. הרב עופר גיסין מעביר שיעורים עמוקים ומיוחדים בחריפותם.
    ניתן לציין גם את הרב אריק נווה, מרצה לקבלה וד"ר לפיזיקה גרעינית בעברו, מה שיוצר את השיעור מעניין ועמוק ומציג רבדים עמוקים של המציאות הרוחנית.
    יישר כח על הסקירה.

  2. כמה שמות נוספים :
    חב"ד – הרב יוסי גינצבורג – שיעורים בדבר מלכות
    הרב עופר ארז – ברסלב
    והרב גידי דבוש ( לב הדברים ) –
    לכולם יש ייחודיות יוצאת דופו

Back to top button
דילוג לתוכן