על פשר המשיכה לדמותו ותורתו של הרבי מליובאוויטש

אחת הסיבות לכך שאנו מתחברים לספר מסוים היא שאנו מרגישים שהכותב מבין אותנו. אנחנו לא חייבים להזדהות עם אחת הדמויות על מנת לאהוב את הספר. גם אין הכרח שהספר ישקף את חיינו. אבל על מנת שנהנה מהספר אנו חייבים להרגיש שאנו מוצאים בין השורות הבנה אמיתית של המציאות ושל עצמנו, על תקוותינו, חלומותינו, חרדותינו, צרכינו ותשוקותינו.

לעתים אנחנו עשויים לקרוא ספר שלם רק בשביל משפט או שניים המנסחים כראוי היבט מסוים של המציאות שאנו מזדהים עמו. באותו משפט אנו מרגישים כי המחבר הביע בצורה מדויקת חוויה, אירוע, התרחשות התנהגות אנושית או התפתחות טבעית. בניסוחו זה הוא לא רק קלע לדעתנו, כי אם יצר עמנו אחדות מסוימת. אחדות של הבנה משותפת של אותו הדבר. אותה אחדות אמנם ארכה רגע אחד, אותו רגע של קריאת המשפט, אך היא נמשכת עבורנו עד אין סוף. לעד נחוש כי המחבר המסוים מבין אותנו, מבין את המציאות, ואף מצליח לנסחה.

ההבעה של הדברים בספר מהווה עבורנו הכלה של חוויות החיים בתוך כלים, בתוך סד מסוים של מבנים תחביריים, המסייעים לנו בסופו של דבר לחיות את חיינו טוב יותר, נכון יותר ואולי גם בצורה שלמה יותר. מעתה, בכל פעם שניתקל במציאות דומה לזו שהיטיב לתארה המחבר, אנו נשתמש במשפטיו על מנת לבאר לנו את הסיטואציה ולנסח לעצמנו מחדש את דפוס ההתנהגות הראוי ביותר.

לא היה כמעט מי שהצליח לעמוד אדיש בפני הפנים המחייכות והמבט החודר

רוצים שיבינו אותנו

הדברים נכונים לא רק לגבי ספר שאנו קוראים. הם נכונים גם לגבי הסרטים בהם אנו צופים, ההצגות אליהן אנו הולכים, החברים שאנו בוחרים ואפילו המפלגה לה אנו מצביעים. לרוב אנחנו רוצים שיבינו אותנו. או מדויק יותר, אנחנו רוצים להבין את עצמנו טוב יותר על-ידי בחירותינו ובתוך הסביבה המקיפה אותנו.

החברים המבוקשים ביותר, למשל, הם אלה היודעים להקשיב. חברים המסוגלים להכיל את האחר, מבלי לשפוט אותו. במהלך השיחה עמם הם משרים הרגשה כי הם מבינים אותנו. לכן כיף לנו לדבר עמם.

אצל ילדים הדבר בולט במיוחד. הם מציקים, מתפרעים, ואפילו הופכים אלימים אם לא מבינים אותם. להיות הורים טובים זה בדרך כלל להיות הורים המבינים את ילדיהם, ומסוגלים לסייע להם לצמוח מתוך הבנה זאת.

הרבי מליובאוויטש

רבבות ברחבי העולם מצאו ומוצאים ברבי מליובאוויטש דברים שונים. יש שמתחברים לדמותו הייחודית. אחרים מתרשמים מסיפורים אודות הקשר שהיה לו עם אנשים שונים. יש המתבשמים מחכמתו הניכרת בתורתו הכתובה. אחרים מתלהבים מהאופן בו נהג ומהנחישות שהפגין. דמותו של הרבי מליובאוויטש מספקת עבור רבים דברים שונים. אולם, לפני הכל, אם תעברו כל אחד מחסידי חב”ד או לומדי תורת הרבי מליובאוויטש ברחבי העולם ותשאלו אותו מה הוא מוצא בתורת הרבי, הוא בסופו של דבר יענה לכם שבאמצעות הקריאה בתורתו הוא חש שמישהו באמת מבין אותו. ולא רק מבין אותו, אלא גם מתווה עבורו מסלול ורוקם לו תפקיד בעקבות ההבנה הזאת.

אישי

בגיל 32 לערך גיליתי את הגותו של הרבי מליובאוויטש. עד גיל זה לקחתי חלק במרוץ מתיש. סיימתי שרות צבאי כלוחם וללא כל הפסקה או טיול המשכתי ללימודי תואר ראשון, שני ושלישי ברצף; הייתי עצמאי, לאחר מכן עבדתי כעיתונאי, משם קפצתי לניהול מערכת בחירות מקומית, המשכתי לעוד כמה שנים כעוזר פרלמנטרי בכנסת; עבדתי כיועץ במשרדים ממשלתיים. נישאתי וגידלתי שני ילדים, לימדתי באונ’ ת”א, במכללת ספיר ובעוד כל מיני מקומות, העברתי סדנאות בתקשורת. ו…אין פלא שבגיל שלושים חשתי מחנק. לא חקוקה לי נקודת שבר מסוימת אבל בהחלט אני זוכר תחושה מתמשכת של מיאוס וחוסר משמעות. סוג של צימאון למשהו אחר עורר אצלי כאבי ראש תכופים.

בגיל שלושים גמרנו אומר שזהו זה. אני אשתי ושני הילדים, הגדול בן תשע והקטן בן שנתיים, החלטנו שלוקחים הפסקה בת שלושה חודשים בהודו. קצת לנוח וקצת להתבונן. והודו, כפי שישראלים רבים כבר גילו, היא בהחלט מקום מתאים לפסק זמן מהמרוץ. מדינה רבגונית זו, עם כל ההתמערבות וההתמסחרות שהיא עוברת בשנים האחרונות, עדיין חושפת במידה רבה את הטיפשות שבמרוץ, ומעצימה את הצרכים הרוחניים והנפשיים של היציר האנושי.

כשחזרנו, נקלעתי לפרויקט של כתיבת ביאור לספר התניא. לצורך הביאור נדרשתי לקרוא קצת מסביב, ושם, פחות או יותר, התוודעתי לעומק לכתביו של הרבי מליובאוויטש.

זרות לכאורה

במבט ראשון ושטחי, דמותו של הרבי, כפי שצוירה בשיח הציבורי, נתפסה בעיני כזרה ורחוקה בזמן ובמקום. הוא דיבר לרוב ביידיש. שפה שעבורי, ישראלי, בן ליוצאי עדות המזרח, נתפסה כמנוכרת. הוא התגורר בארה”ב ואני ישראלי וציוני אדוק. הוא נהג ללבוש שחורים, ובני לוויתו היו כל מיני מזוקנים, קצת מפחידים, ואני רואה בלבוש זה תוצר גלותי. ובכל זאת, למרות שלכאורה בכל היבט דמותו של הרבי מליובאוויטש אמורה להיות מרוחקת, היא הפכה להיות, תוך קריאת תורתו, ההפך בדיוק.

משחקים שח בליל ניטל – הרבי מליובאוויטש וחמו הרבי הריי”צ

בהדרגה גיליתי כי בכל פעם שאני עצוב, עצבני, מדוכא, לחוץ, מפוחד, וגם כשאני מלא קצת בעצמי ושבע רצון יתר על המידה, אני נמשך לקריאת אחת משיחות הרבי, מאמריו או איגרותיו. שם רגשותי ומצב רוחי משתנים לבלתי הכר.

שם אני חש שמישהו באמת מבין אותי. מבין את נבכי הנפש, את צרכיה ומצוקותיה. מבין את היצרים הנמוכים ביותר ואת ההשתוקקות הגבוהה ביותר להתעלות. שם אני מרגיש שאני לא לבד בעולם. כמובן שעל מנת להבין את הכתוב נדרשה הכרת השפה ועולם המושגים בהם הוא השתמש. אולם לאחר שמדלגים מעל משוכה זאת, מתעוררת ההרגשה כאילו כל מילה שהרבי אמר, אמר בשבילי.

לצאת למסע חיים

התחושה היא שהרבי, במפעלו רחב היריעה, לא רק הבין אותי והכניס את ההבנה הזאת לתוך מסגרת תיאורטית ומעשית. הוא גם שירטט, ברגישות ובתבונה, את התפקיד שלי כאדם בעולם. הוא גילה בכתביו, לי ולכל קורא אחר, את תכלית הבריאה וחשף את הכלים הנתונים בידי להתגבר על חוסר איזון נפשי. ההבנה שסיפק הרבי אינה נותרת נטולת משמעות אופרטיבית מיידית. הרבי לוקח את קוראיו למסע חיים. מסע שבו ברגע שמקבלים את מושגי היסוד, את עיקרי המערכת הטיפולוגית, מצליחים לקרוא את חוויות החיים בצורה שונה, בהירה יותר. הרע הופך ניסיון, הקושי לאתגר, החרדות לחלק מעבודה עצמית, וההצלחה למקפצה להעניק לזולת ולעשות טוב בעולם.

ההיבטים שהדגיש הרבי בתורתו, המקיפה ורחבה מני ים, מעוררים חלקים מתים במציאות חיינו. הוא העניק לאותם חלקים תוקף ומשמעות והופך את הקורא, תוך כדי קריאתו, לשותף במעשה הבריאה. שותף במלאכת בריאת תוכן לחייו.

‘אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים’

חכמים מלמדים כי ‘אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים’. אנו זקוקים בדרך כלל למשענת, עזרה בחיים, עזרה ממישהו שיבין אותנו. גם אם ברור לנו, לדוגמה, שהעישון מזיק, אנו מתקשים להיגמל ממנו לבדנו. אנחנו צריכים ללכת לסדנה, שבה יגידו לנו את מה שכבר אנו יודעים ויוציאו אותנו עם כוחות לקראת ההתמודדות.

הקיום של הרבי כמושג, כערך, הוא כמו רכישת חבר הנמצא תמיד בעת שיש צורך בנחמה, תמיכה ועידוד. האדם זקוק לסיוע לא רק בהיבטים הפיזיים, בחיבוק ממשי, במילה טובה. הוא צריך ראש לכל להיות מסוגל לעטות שוב את ההבנה הייחודית של המציאות, המעוצבת בתורת הרבי. הבנה שאיננה משחירה כל כישלון או מרוממת כל הצלחה. הבנה המכניסה את העולם לתוך פרופורציה. פרופורציה ביחס לקיום האלוקי. הבנה המסייעת לפרט לשחרר עצמו, בכוחות עצמו, מבית האסורים הרגשי והתודעתי.

במובן זה דמותו של הרבי ותורתו, הדרך שבה הוא מתיר לנו לראות ולפרש את המציאות, אינם שייכים לקבוצת חסידים כזו או אחרת. זוהי תורה כללית, השייכת לא רק לכל יהודי אלא לכל אדם, ובוודאי לכל אדם מאמין, חסיד ושאינו חסיד, שומר תורה ומצוות ושאינו שומר תורה ומצוות, גבר ואישה, מבוגר וילד, ויהודי ושאינו יהודי.

תבדקו גם:

“החיים הנסתרים של העצים” ושלנו

רובנו עסוקים במירוץ. אנחנו לא מצליחים לראות את "החיים הנסתרים של העצים "ולעתים אפילו לא מצליחים לראות את החיים של האנשים הקרובים לנו ביותר, לא בגלל שהם לא קיימים. בגלל שאנחנו עסוקים מדי בעצמנו.

13 comments

  1. יפה מאוד, ומנגד אני גיליתי את הכתבים של הרב קוק שהדהים אותי בכתיבה היצירתית המדהימה שלו, ממש משורר. וטקסטים אמיצים וכנים על עצמו ובכלל, האם אדם זקוק לקיום המצוות כדי להגיע להתעלות רוחנית? כנראה שלא.

    • מסכים לחלוטין לגבי יצירתו הספרותית מפעימה של הרב קוק. התעלות רוחנית במצוות? זה כמעט תרתי דסתרי במבט ראשון. אם הרוחני זה כל מה שהוא לא כמית, מדיד וגשמי, אז איך אפשר להתעלות ממעשה גשמי? יחד עם זאת, באופן פרדוכסלי הלימוד, הריסון, ההתאפקות והמיקוד (לא חרות על הלוחות כי אם חירות על הלוחות) מתחילים להניב פרות רוחניים.

  2. מסכים לחלוטין לגבי יצירתו הספרותית מפעימה של הרב קוק. התעלות רוחנית במצוות? זה כמעט תרתי דסתרי במבט ראשון. אם הרוחני זה כל מה שהוא לא כמית, מדיד וגשמי, אז איך אפשר להתעלות ממעשה גשמי? יחד עם זאת, באופן פרדוכסלי הלימוד, הריסון, ההתאפקות והמיקוד (לא חרות על הלוחות כי אם חירות על הלוחות) מתחילים להניב פרות רוחניים.  

  3. בס”ד

    לכל המשווים: עם כל הכבוד ל”תורתו” או ל”חסידותו” של הרב קוק, הריני להבהיר דבר אחד: אמו (כמדומני – כי אילו היה זה אביו, ההשפעה היתה קלה וישירה יותר) היתה מחסידות חב”ד או משושלת חב”ד.

    הרב קוק העיד על עצמו כי “יצר חסידות” חדשה אחרי שקרא את כתבי חב”ד (אני מניחה שברק חלקם) ועשה איזושהי סינתזה חדשה.

    שוב, אני לא מזלזלת.

    אבל, מי שמבין שחסידות חב”ד היא לא תנועה ולא מפלגה, כפי שהעיד על עצמו מיסדה, אדמו”ר הזקן, מבין שחב”ד זה קיצור של חכמה בינה דעת ולכן זוהי שיטה. שיטת מחשבה. מוח שליט על הלב. עבודה בפנימיות. אהבת ישראל. ועוד כמה דברים פנימיים שמביאים בסופו של דבר משיח, תוך שמפיצים את אור התורה והחסידות בעולם כולו, בפשטות – גם ובעיקר על-ידי שליחים שמגיעים גם למקומות הנדחים ביותר ושיש להם לפעמים עבודה עם יהודי אחד !

    הרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח. לכן, כל השוואה עם אדם אחר היא LIKE COMPARING APPLES AND ORANGES. הוא הנשיא של הדור, כפי שנאמר על משה, שהיה גואל ראשון: חציו אלוקים וחציו אדם. כך הרבי מליובאוויטש, שהוא לא רק משיח של הדור, אלא ב”ה עוד היום – מלך המשיח שנמשח על-ידי צאן מרעיתו בפועל ממ”ש…

    מי שרוצה לסנתז את הכתבים של חב”ד וליצור חסידות חדשה, כמוהו כמערבב זהב צרוף עם שגשוגת. בשביל מה לערבב זהב? הוא כבר מזוכך! כעת, כל המוסיף גורע.

    אז קדימה, לגאולה.
    ג’ תמוז – ועוד קודם לכן, ב”ה – הרבי מתגלה אלינו.
    יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !

  4. לאחת,
    הרב קוק (ללא ספק ענק רוח) היה ודאי חולק על מסקנתך.

  5. ב"ה

    למגיבה שקראה את כתבי הרב קוק וחושבת שאין צורך בקיום מצוות – הרב קוק לא חשב כמוך, ואם הגעת למסקנה חמורה כזואת מפספסת משהו מאוד רציני.

  6. ד"ר הררי, תודה על שחלקת עימנו חוויות אישיות מרתקות. אולם לא יכולתי שלא לתהות, אם לא היית דתי מאז ומתמיד, איך הגעת לגיל 30 עם ילד בן 9?…

  7. ד"ר הררי שלום

    האם תוכל לפרט על הספרות של הרבי מלובביץ: שמות הספרים ,היכן ניתן להשיגם,המלצות לספרים וכו…?

    תודה
    חגית

    • חגית, שלא כמו אצל הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, שניתן במובהק להצביע על שניים שלושה חיבורים מרוכזים ומקיפים שכתב בעצמו, ממאמריו, שיחותיו ואגרותיו של הרבי מליובאוויטש יצאו כ-250 כרכים. חלקם מוגהים חלקם לא. חלקם מתורגמים לעברית, אחרים ביידיש. רוב המאמרים דורשים ידיעות מוקדמות בספרות החסידות ובעולם המושגים החסידי.
      נוסף לכך ישנה ספרות ענפה, בחלקה ערוכה וידידותית יותר ובחלקה פחות, המכנסת מאמרים ושיחות סביב נושאים שונים, הקשורים למעגל החיים, חגים וכהנה. כדאי לעשות סיבוב בזמנך הפנוי באחת מחנויות הספרים (קה"ת בכפר חב"ד היא המומלצת ביותר לעניין זה). ספר אחד, די פופולרי (ולכן גם קצת פחות עמוק) הוא 'הדרך לחיים של משמעות'.

  8. תגובה לנעה.
    אחרי שקראתי את המאמר בהנאה ובהזדהות, כמי שעבר ועובר מסלול התקרבות בדומה לזה של הכותב, אני חייב להודות (בלי רצון לפגוע) שתגובתך מעוררת תחושה לא נוחה ומרחיקה.
    איש באמונתו יחיה, אולם הטחת אמונותייך, שברי לך כי הינן שנויות במחלוקת, גם בתוך חב"ד ובוודאי שמחוצה לה, אינה מקרבת, ואינה מעודדת שיח אמוני רוחני אפשרי.
    למעשה, מבחינתי, מדובר בפגיעה בזכרו של הרבי.

  9. מי שהתעניין ברכישת ספריו של הרבי:
    http://www.toratchabad.com/

    מומלץ במיוחד: http://www.toratchabad.com/files/maynotecha/machs

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Powered by WishList Member - Membership Software