ביטחון ואמונה

התבוננות לחיזוק הביטחון שמציע הריי"צ

איך הדברים יסתדרו? מה יהיה? יש סוגי התבוננות שמזמינים חרדות, לחצים ומועקה ויש כזו שמזמינה ביטחון.

מקורות

  • הריי"צ, באתי לגני, סימן יד

והנה בכ"ז ואתה מחי' את כולם כתי' דהארת אור אלקי הרי נמשך להוות ולהחיות את כל הנבראים מאין ליש,

וכדאי' באגה"ק סי' ך' דהארה דהאר' דהארה הוא בכל הנבראים ונוצרים ונעשים כו',

שהוא האור והחיות אלקי שנמשך בכל הנבראים,

וכמאמר הזן ומפרנס מקרני ראמים עד ביצי כנים,

דהאור והחיות מאיר ונמשך גם במדרי' היותר תחתונים והיותר שפלים,

וכמ"ש אִם־אֶסַּ֣ק שָׁ֭מַיִם שָׁ֣ם אָ֑תָּה וְאַצִּ֖יעָה שְּׁא֣וֹל הִנֶּֽךָּ (תהלים קלט ח)  

שאול הנך, דזהו התבוננות גדולה בגדולת הוי' שנמשך בכל סדר ההשתלשלות ממדרי' למדרי' עד מדרי' ברואים היותר שפלים,

וביכולת כל אדם ואדם גם הפשוט ביותר לידע זאת,

שרואה גדולת הוי',

והתבוננות זו עושה התפעלות גדולה בנפש,

מזה שרואים במוחש ממש,

וכ"ז הוא לפי שהאור הוא א"ס בעצם, ע"כ אין סוף ג"כ להתפשטותו, בריבוי המדריגות וההשתל' עד למטה מטה ממש כו'…

  • מכות כב, ב

וּכְבָר הָיָה רַבָּן גַּמְלִיאֵל וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ וְרַבִּי עֲקִיבָא מְהַלְּכִין בַּדֶּרֶךְ, וְשָׁמְעוּ קוֹל הֲמוֹנָהּ שֶׁל רוֹמִי מִפְּלָטָהּ [בְּרָחוֹק] מֵאָה וְעֶשְׂרִים מִיל, וְהִתְחִילוּ בּוֹכִין, וְרַבִּי עֲקִיבָא מְשַׂחֵק. אָמְרוּ לוֹ: מִפְּנֵי מָה אַתָּה מְשַׂחֵק? אָמַר לָהֶם: וְאַתֶּם מִפְּנֵי מָה אַתֶּם בּוֹכִים? אָמְרוּ לוֹ: הַלָּלוּ גּוֹיִם שֶׁמִּשְׁתַּחֲוִים לַעֲצַבִּים וּמְקַטְּרִים לַעֲבוֹדָה זָרָה יוֹשְׁבִין בֶּטַח וְהַשְׁקֵט, וְאָנוּ, בֵּית הֲדוֹם רַגְלֵי אֱלֹהֵינוּ שָׂרוּף

כ״ד ב

בָּאֵשׁ, וְלֹא נִבְכֶּה?! אָמַר לָהֶן: לְכָךְ אֲנִי מְצַחֵק, וּמָה לְעוֹבְרֵי רְצוֹנוֹ כָּךְ, לְעוֹשֵׂי רְצוֹנוֹ עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה

  • נחמיה ט ו

אַתָּה־ה֣וּא ה' לְבַדֶּךָ֒ את [אַתָּ֣ה] עָשִׂ֡יתָ אֶֽת־הַשָּׁמַיִם֩ שְׁמֵ֨י הַשָּׁמַ֜יִם וְכָל־צְבָאָ֗ם הָאָ֜רֶץ וְכָל־אֲשֶׁ֤ר עָלֶ֙יהָ֙ הַיַּמִּים֙ וְכָל־אֲשֶׁ֣ר בָּהֶ֔ם וְאַתָּ֖ה מְחַיֶּ֣ה אֶת־כֻּלָּ֑ם וּצְבָ֥א הַשָּׁמַ֖יִם לְךָ֥ מִשְׁתַּחֲוִֽים׃

  • עבודה זרה ג, ב

שתים עשרה שעות הוי [הריהו] היום, שלש שעות הראשונותהקדוש ברוך הוא יושב ועוסק בתורה, שלוש שעות שניותיושב ודן את כל העולם כולו, כיון שרואה שנתחייב עולם כלייה לפי הדין, עומד מכסא הדין ויושב על כסא רחמים, והעולם נשאר קיים מתוך הרחמים.

שלוש שעות השלישיותיושב הקב"ה וזן את כל העולם כולו מקרני ראמים עד ביצי כנים, שלוש שעות הרביעיותיושב ומשחק עם לויתן, שנאמר: "לויתן זה יצרת לשחק בו" (תהלים קד, כו), ואם כן יוצא שהקב"ה שוחק בכל יום!

תורת מנחם, ה – שנת תשי"ב – חלק שני, ש"פ שמיני, מבה"ח אייר, קסג מ"מ מחמת בחי' ג' שעות ראשונות שהם בחי' ג' רישין דעתיק, אתעדל"ע מצ"ע שאינה תלוי' במעשה התחתונים, הנה מצד זה נמשכת ההשפעה למטה, וזהו ענין ג' שעות שלישיות יושב וזן, שזן את העולם כולו, מקרני ראמים עד בצי כינים, היינו מלמעלה מהשתלשלות עד למטה מטה, מעומק רום עד עומק תחת, ועד אשר המשכה זו מהפכת את מדת הדין למדת הרחמים, שעומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים. אמנם ג' חלוקות אלו הם מלמעלה למטה, אך הרי תכלית הכוונה היא מה שנתאוה הקב"ה להיות לו ית' דירה בתחתונים16, ולכן תכלית הכל היא מה שבג' שעות רביעיות יושב ומשחק עם לויתן, שהוא השחוק והתענוג שלמעלה מעבודת הנשמות למטה לחבר עולמות ואלקות (כנ"ל), לעשות לו ית' דירה בתחתונים

עוד בקטגוריה זו:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן