הופעות בתקשורתעולם החסידות

ישראל היום: "עוד לפני הקורונה: הרב המפורסם שבחר לחגוג את הסדר בגפו" ראיון קצר על בחירתו של הרבי

להיות אדם פנימי זה גם להיות מסוגל להיות לבד, עם עצמך.
זה בוודאי לא פשוט לרבים מההורים ומהילדים, אבל אולי יש משהו מקל כשמתבוננים שוב בהעדפתו של הרבי מליובאוויטש לחגוג את הסדר לבד, עם עצמו, ללא החסידים. הנה האפיזודה הפותחת בסודו של הרבי שמתארת את ליל הסדר בניו-יורק, תשמ"ח, 1988 (שי”א ניסן הוא יום הולדתו).

***

הכתב דן לביא, ישראל היום, בחר לכתוב על הבחירה הזאת. לקריאת הכתבה באתר ישראל היום.

"ליל הסגר": אחד הנושאים המדוברים ביותר בשבוע האחרון הוא כיצד עם ישראל יחגוג השנה את חג הפסח. בליל הסדר הזה, בניגוד למסורת של אלפי שנים, משפחות רבות יאלצו לא לחגוג יחדיו אלא בנפרד, בגלל משבר הקורונה הפוקד את ישראל והעולם כולו. אולם מסתבר שהיה רב אחד מוכר, שעוד טרם ימי הקורונה, החליט בכוונת מכוון לחגוג את החג בגפו.
היום לפני 118 שנה, בי"א בניסן תרס"ב, נולד מנחם מנדל שניאורסון, הוא הרבי מליובאוויטש, האדמו"ר השביעי של חסידות חב"ד -לובביץ'. בית מדרשו של הרבי ברובע ברוקלין שבניו יורק, שהקים את מפעל השלוחים בכל רחבי העולם וקידם את המחשבה החסידית, כמו גם קברו בשכונת קווינס, הפכו זה מכבר למוקדי עליה לרגל.

בארבע השנים האחרונות לחייו, לאחר מות רעייתו מושקא, בחר הרבי לציין את ליל הסדר בגפו – וזאת חרף ניסיונות מאמיניו להניא אותו מכך במטרה שיחגוג איתם בצוותא. עשרות חסידים המתינו ברחוב שמחוץ לביתו של הרבי בשכונת קראון הייטס שבניו יורק, וציפו כי יתלווה אליהם לצורך שמחת החג. הגדיל לעשות מזכירו, יהודה-לייב גרונר, שהמתין אף הוא וזכה לחיוכו של הרבי שעמד על שלו והשיב לו כי יציין את ליל הסדר לבד. ד"ר יחיאל הררי, מחבר הספר "הסוד של הרבי", מסביר בשיחה עם "ישראל היום" את ההצדקה של הרבי למעשהו זה: "על פי גישת הרב, האדם לא יכול לחיות רק חיים חיצוניים. הוא צריך לפתח נקודה פנימית, מקום בו הוא מחובר לעצמו ויש לו שקט פנימי שאיננו מוגדר על ידי העולם והמאורעות. בליל הסדר האדם יכול לינוק תודעה של חיבור לעצמי, חיבור לאותה נקודה שאינה מותנית ברעש החיצוני", מסביר ד"ר הררי. 
הררי אף מוסיף ומקשר את משנתו של הרבי מליבאוויטש לפסח בימינו אנו, בצל משבר הקורונה: "נכון שזה קשה, ורחוק מהקרובים, אבל אפשר לראות כאן הזדמנות. הרבי ראה בחג הפסח הזדמנות של כל אדם לצאת מהמצרים הפרטיים שלו, לפרוץ את גבולותיו ואת גדרותיו ומגבלותיו. אי אפשר לעשות זאת מבלי להכיר את עצמך. שהרי רק מי שיודע להיות לבד – יודע להיות עם העולם". "העדפתו של הרבי לחגוג את הסדר לבד מלמדת שיש כאן משהו שאם נקשיב לו ונתבונן בו, אנחנו יכולים להרוויח ממנו ולהתפתח בליל הסדר המצומצם שנחווה. הרווח הוא שנלמד להיות קצת יותר מחוברים לעצמנו". 

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן