הורות וחינוךקצרים

מה ייחודי בהורות מגביהה

מה ייחודי בהורות על-פי תורת הנפש היהודית וביחס לזרמים אחרים המדברים על הענקת אהבה טבעית וקבלה ללא תנאי?

היעד של ההורות המגיבהה הוא המצב הרגשי של הילד. מטרתה העיקרית היא לגרום לכך שהמידות הטבעיות לא ישלטו בו והוא לא יהיה נתון למרותן.

מידות טבעיות הן אלה המתעוררות כתוצאה מהעמדת עצמי במרכז. הן טבעיות כי טבעי לי להיות במרכז. אלא שהמחיר של טיפוח הישות והאגוצנטריות הוא רגשות לא רצויים, עצבות, פחדים, עצלות, נרפות, לחצים וכדומה.

מכאן מגיעים לנקודה השנייה שבמבט ראשון לכאורה סותרת את הראשונה. האתגר של הורות מגביהה הוא שהילד יקבל את עצמו בכל תנאי. שלא המציאות החיצונית תהיה בעלת הבית על מצבו הרגשי אלא הוא יידע לכוון את רגשותיו. שאם הוא שמן או פישל, או מישהו הקניט אותו או שזרקו אותו מקבוצת וואטספ, הוא לא יישלם מחיר רגשי כבד. הוא יידע לזהות את הרגשות הלא רצויים המתעוררים בו ולהתמודד עמם.

יש כאן סתירה רק לכאורה משום שהתהליך של אי העמדת הילד את עצמו במרכז תלוי בטבורו בקבלה עצמית והתמודדות רגשית. ככל שנצליח לגרום לילד להיות פחות מרוכז בעצמו, להיות פחות אגוצנטרי הוא פחות יהיה מאוים ויקבל את עצמו כשלם. כשהוא יאמין שהמציאות אינה נגדו והוא איננו קורבן ולא נדפק, הוא פחות יסבול מרגשות שליליים. מנגד, כשהכל סביבו הוא תמיד יהיה מותנה במה חושבים עליו, איך מקבלים אותו וכמה נתנו לו או מנעו ממנו.

וזוהי המשימה ההורית העיקרית, הבאה לפני כל תפקיד הורי אחר, והיא שתעזור לילד להשיג את אושרו.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן