הופעות בתקשורתעולם החסידות

מדוע דווקא יהדות אוקראינה הצמיחה את החסידות | שיחה עם ליאת רגב, עצם הענין, כאן 11

אוקראינה היא לא אפיזודה מינימליסטית בהיסטוריה היהודית.

באוקראינה היה המרכז היהודי הגדול בעולם. לפני השואה היו בה קרוב ל-2.5 מיליון יהודים.

זהו מרכז שגדל והלך מאז ברחו יהודים מהאינקוויזציה, המגפה השחורה וכשגורשו מספרד.

גם הגדרת "תחום המושב", שרובו היה בשטחי אוקראינה, אילץ יהודים רבים להתגורר באזורים אלה.

השינוי המרכזי בתנאי החיים היהודיים חל כשפורקה פולין, וועד ארבע הארצות (סוף המאה ה-18), שניהל את החיים היהודיים התפרק גם כן. אז נאלצו היהודים לצאת מהאוטונומיה ונפגשו עם העולם החיצון.

אחד המאפיינים של יהדות אוקראינה זו היצירתיות והפריחה שחלה למרות תנאי מחיה קשים ורדיפות בלתי פוסקות. הבעש"ט, המגיד ממעזריטש, אדמו"ר הזקן וגדולי חסידות נוספים, ומחוץ לעולם החסידות ביאליק ושלונסקי, שאגאל, אחד העם ועוד ועוד.

מה עורר את הפריחה הזאת?

מצד אחד היהודים חיו באוקראינה תחת משטר זר ולא מקומי (המשטר הפולני ואחרי זה הרוסי. למעט מרד חמלינצקי), וכאמור תקופות ארוכות היו תחת דיכוי זכויות, פרעות וקשיים בלתי נתפסים.

מצד שני הייתה להם סוג של חירות רוחנית. רוב היהודים חיו בעיירות ובערים ואילו רוב האוקראיניים היו איכרים. יכול להיות שדווקא הקושי הכלכלי, העדר הזכויות, הפוגרומים האכזריים, המרחק מהלא יהודים שברובם היו לא משכילים ורחוקים מאוד מארון הספרים, עודדו שאיפות ויצירתיות שבאו לידי ביטוי בממד הרוחני.

כך שאפשר אולי לומר שדווקא הדחק החומרי והאיום הקיומי הולידו צמיחה רוחנית מרתקת ומשפיעה כל כך. כלומר שכשהעולם החומרי מוגבל, החלופה נמצאת בממד הרוחני.

היהודים חיפשו תשובות. למה הם מובילים בהרבה על שכניהם מבחינה של השכלה, מסחר, ואפילו קרוא וכתוב ועדיין סובלים כל כך. את התשובות ניסחו בצורה הטובה ביותר הבעל שם טוב וממשיכי דרכו שגרמו לכל יהודי, פשוט ככל שיהיה, להאמין בשליחותו ובהשפעתו על העולם.

אם להוציא מסר אחד מההיסטוריה של יהדות אוקראינה, זה שלעולם הרוח חזקה מהחומר.

בדיוק יוצא משיחה על נושא זה עם ליאת רגב, עצם הענין, כאן חדשות , שבתוך האקטואליה הקשה מכניסה הרבה רוח מנחמת.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן