זוגיות ואהבה

משיכה – איך להשפיע על כיוונה ועוצמתה?

אחת השאלות הכי חשובות ביחסים היא: האם אנחנו יכולים לשנות את כיוון ועוצמת המשיכה. התשובה היא חיובית. ואפשר לעשות זאת על ידי הפרדה בין כוח התאווה לבין ציור התאווה.

מקורות

  • ספר הזוהר וירא, כא

אָמַר רַבִּי יְהוּדָה שָׁלשׁ הַנְהָגוֹת יִשׁ בָּאָדָם,

הַנְהָגַת הַשֵּׂכֶל וְהַחָכְמָה וזוֹ הִיא כֹּחַ הַנְּשָׁמָה הַקְּדוֹשָׁה.

וְהַנְהָגַת הַתַּאֲוָה שֶׁהִיא מִתְאַוָּה בְּכָל תַּאֲוֹת רָעוֹת, וזֶהוּ כֹּחַ הַתַּאֲוָה.

וְהַהַנְהָגָה הַמַנְהֶגֶת לִבְנֵי אָדָם וּמְחַזֶּקֶת הַגּוּף וְהִיא נִקְרֵאת נֶפֶשׁ הַגּוּף, אָמַר רַב דִּימִי זֶהוּ כֹּחַ הַמַּחֲזִיק.

אָמַר רַבִּי יְהוּדָה בֹּא וּרְאֵה לְעוֹלָם אֵין יֵצֶּר הָרָע שׁוֹלֵט אֶלָּא בְּאֵלּוּ ב' כֹּחוֹת אִלֵּין דְּאֲמָרָן,

נֶפֶשׁ הַמִּתְאַוָּה הִיא הָרוֹדֶפֶת אַחַר יִצֶּר הָרָע לְעוֹלָם, מַשְׁמַע דִּכְתִיב וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל הַצְּעִירָה אָבִינוּ זָקֵן. נֶפֶשׁ הַמִּתְאַוָּה הִיא מְעוֹרֶרֶת אֶת הָאַחֶרֶת וּמְפַתָּה אוֹתָהּ עִם הַגּוּף לְהִדָּבֵק בַּיֵּצֶּר הָרָע, והִיא אוֹמֶרֶת לְכָה נַשְׁקֶה אֶת אָבִינוּ יַיִן וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ. מַה יִּשׁ לָנוּ בָּעוֹלָם הַבָּא, נֵלֵךְ וְנִרְדֹּף אַחַר יִצֶּר הָרָע וְאַחַר תְּשׁוּקַת חֶמְדַת הָעוֹלָם הַזֶּה. וּמַה עוֹשׂוֹת, שְׁתֵּיהֶן מַסְכִּימוֹת לְהִדָּבֵק בּוֹ, מַה כְּתִיב וַתַּשְׁקֶיןָ אֶת אֲבִיהֶן יַיִן מִתְפַּטְמוֹת לְהִתְעוֹרֵר לְיִּצֶּר הָרָע בַּאֲכִילָה וּבִשְׁתִיָּה.

וַתָּקָם הַבְּכִירָה וַתִּשְׁכַּב אֶת אָבִיהָ. כְּשֶׁאָדָם שׁוֹכֵב עַל מִטָתוֹ בַּלַּיְלָה, נֶפֶשׁ הַמִתְאַוָּה הִיא הַמְעוֹרֶרֶת לַיִּצֶּר הָרָע, וּמְהַרְהֶרֶת בּוֹ, והוּא דָּבֵק בְּכָל הִרְהוּר רָע עַד שֶׁמִּתְעַבֶּרֶת מְעַט (ס"א ממנו) (ד"א ל"ג על) (נ"א עד) שֶׁמֵּבִיא בְּלֵב הָאָדָם אוֹתָהּ הַמַּחֲשָׁבָה הָרָעָה וּדְבֵקָה בּוֹ, וַעֲדַיִן יִשׁ בְּלִבּוֹ וְלֹא נִגְמַר לַעֲשׂוֹתָהּ עַד שֶׁזֹּאת הַתַּאֲוָה מְעוֹרֶרֶת לְכֹחַ הַגּוּף כְּמִתְּחִלָּה לְהִדָּבֵק בַּיֵּצֶּר הָרָע ואָז הוּא תַּשְׁלוּם הָרָעָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב וַתַּהֲרֶיןָ שְׁתֵּי בְּנוֹת לוֹט מֵאֲבִיהֶן.

  • הרש"ב, המשך תער"ב, חלק שני, ש"פ קרח, העת"ר, א'לז

הנה"ב הוא מקלי' נוגה שמעורב טו"ר, והטוב שבנה"ב הוא הכח המתאווה שבו שאינו רע בעצם, דגם בדברים הגשמי' שמתאווה בהם רק לקיום גופו לא למלאות תאוות נפשו א"ז רע, והוא טוב שבנוגה כמ"ש בסש"ב ח"א פ"ז, ובהכח המתאווה יכול לרצות אלקות כו', והרע הוא התאוה רעה שזהו הציור שבו הנק' יצה"ר, והיינו מה שמתאווה בזה למלאות תאות נפשו שזהו רע, ולאו דוקא בדברים האסורים שזהו רע גמור מגקה"ט, אלא אפי' בדברים המותרים מה שהוא רוצה למלאות תאות נפשו ה"ז רע כו', וזה צריכים להפריד ולדחות לגמרי, וע"ז הוא עבודת האדם להפריד הרע שבנה"ב ולנקותו מסיגים ופסולת שלא תהי' התאוה רעה, והטוב שבו יתעלה היינו שבכח המתאווה ירצה באלקות כו',

ולהיות שהכח המתאווה הוא חומר עב וגס, הנה בכדי שיהי' כלי לאור אלקי צריכים לזככו מחומריותו, וזהו ע"י העבודה וע"י שקידת העבודה, וכמשנת"ל (ד"ה במד"ס) דע"י התעסקות במושכלות מזדכך חומר המוח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן