איך אני יכול להכיר את החסמים שלי? מה מגדיר אותי? תניא, פרק א (1):

תניא – פרק א: איך אני יכול להכיר את החסמים שלי? מה מגדיר אותי? 
שישי בתשע, לייב, ממשיכים לימוד תניא מזווית פנימית בקהילת התבוננות. סיימנו הקדמת המלקט. ממשיכים לפרק הראשון. מוזמנים לשאול להגיב ולהשתתף גם כאן באתר.

ליקוטי אמרים, פרק א

תַּנְיָא [בְּסוֹף פֶּרֶק ג’ דְּנִדָּה1]: מַשְׁבִּיעִים אוֹתוֹ, תְּהִי צַדִּיק, וְאַל תְּהִי רָשָׁע, וַאֲפִלּוּ כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ אוֹמְרִים לְךָ צַדִּיק אַתָּה הֱיֵה בְּעֵינֶיךָ כְּרָשָׁע. 
וְצָרִיךְ לְהָבִין, דְּהָא תְּנַן [אָבוֹת פֶּרֶק ב’2]: וְאַל תְּהִי רָשָׁע בִּפְנֵי עַצְמְךָ. וְגַם, אִם יִהְיֶה בְּעֵינָיו כְּרָשָׁע, יֵרַע לְבָבוֹ וְיִהְיֶה עָצֵב, וְלֹא יוּכַל לַעֲבֹד ה’ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב; וְאִם לֹא יֵרַע לְבָבוֹ כְּלָל מִזֶּה, יָכוֹל לָבוֹא לִידֵי קַלּוּת חַס וְשָׁלוֹם.
אַךְ הָעִנְיָן, כִּי הִנֵּה מָצִינוּ בִּגְמָרָא חָמֵשׁ חֲלֻקּוֹת: צַדִּיק וְטוֹב לוֹ, צַדִּיק וְרַע לוֹ, רָשָׁע וְטוֹב לוֹ, רָשָׁע וְרַע לוֹ, וּבֵינוֹנִי. וּפֵרְשׁוּ בִּגְמָרָא3: צַדִּיק וְטוֹב לוֹ, צַדִּיק גָּמוּר; צַדִּיק וְרַע לוֹ, צַדִּיק שֶׁאֵינוֹ גָּמוּר. וּבְרַעְיָא מְהֵימְנָא פָּרָשַׁת מִשְׁפָּטִים פֵּרֵשׁ: צַדִּיק וְרַע לוֹ, שֶׁהָרַע שֶׁבּוֹ כָּפוּף לַטּוֹב וכו’. וּבִגְמָרָא סוֹף פֶּרֶק ט דִּבְרָכוֹת4: צַדִּיקִים יֵצֶר טוֹב שׁוֹפְטָן כו’, רְשָׁעִים יֵצֶר הָרַע שׁוֹפְטָן, בֵּינוֹנִים זֶה וְזֶה שׁוֹפְטָן וכו’.

1 נדה ל ב; 2משנה אבות ב יג; 3ברכות ז א; 4ברכות סא ב

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. רציתי לשאול.
    הסברת שתמיד נראה אצל אדמור הזקן תנועה של הגבהה וכיוב.
    ובאמת זה ברור שהתובנה הזו חשובה מאד.

    רק שמתי לב שבמאמרים(של הרבי בכל אופן).
    יש מהלכים בהם הרבי אומר כן בסגנון של הוכחה.
    תשמע לא עשית באמת תשובה כמו שצריך ולכן ככה ככה וככה.
    וממילא ככה ככה וכיוב.
    אמנם ייתכן שזה עם תכלית של דירבון לעשיוה ןכיוב.
    אבל קשה לומר שאין בזה מההוכחה.
    דוגמה באתי לגני תשיב פרק ב.
    ויש עוד נרבה לדעתי.
    אשמח לשמוע את דעתך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *