קצרים

יש לכם טענות כנגד המוסד החינוכי? חכו רגע לפני שאתם מתפרצים

יש לכם טענות כנגד המוסד החינוכי? אתם לא מרוצים מההחלטות המתקבלות?

חכו רגע לפני שאתם מתפרצים, או אפילו מביעים אי שביעות רצון בפני הילדים. קחו אוויר וחשבו שוב על הסיטואציה לא רק כדי להחזיר למורים את סמכותם, אלא בעיקר כי ביקורת לא מושכלת עלולה לפגוע בילדים. מדוע?

א. אחת התנועות החשובות בחינוך היא ללמד את הילד שלא הוא מרכז העולם. הביטחון שהחכמה והצדק נמצאים רק אצלו ואצל הוריו, ואילו הם, המחנכים, ודאי טועים, מחנכת לתנועה ההפוכה.

ב. תנועה לא פחות חשובה היא לחנך לכך שהעולם איננו נגדו והמוסד החינוכי אינו רוצה להרע לו כי אם להיטיב עמו. התנועה הזאת היא מתכון לביטחון, לרפואה וצמיחה רגשית, ועוזרת לילד לעצב השקפה נכונה על החיים. להציב את המורה או ההנהלה במקום שהם טועים, לא בוחרים נכון או לא מספיק מוכשרים תגרום לילד לחשוב שהוא מפסיד, מחמיץ או עושים את הדברים כנגדו, והוא צריך להתרעם על כך.
במקום לטעת בילד את מנוחת הנפש, התנועה שנעורר בו תהיה של לחץ, מרמור או תחושת החמצה. בראי המצב הרגשי, יכול בהחלט להיות שהמוסד החינוכי שוגה, אבל לפעמים השגיאה של ההורים דרך ביקורת והטחת האשמות תהיה גדולה יותר.

ג. ביקורת, טענות, תרעומת בדרך כלל לא ישפיעו ולא יביאו לשינוי אם הם יעלו בצורה של עימות. אפשר להציע השקפה אחרת, לתת לה הזדמנות להתקבל ולנסות להבין מדוע לא.

(וראו גם הרבי מליובאוויטש, אגרת י"ג שבט, תשי"ג)

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן