קלילות או הדחקה? • פסיכולוגיה בפרשה, פרשת מטות

האם מדובר בקלילות רצויה, יכולת לשמוח ולהסיח את הדעת או שמדובר בהדחקה לא רצויה שעשויה להתפרץ ונשלם עליה מחיר במוקדם או במאוחר?

התשובה מסתתרת בשתי דרגות של עבודה פנימית העולות מדיני הנדרים.

מקורות

מטות, במדבר ל
וַיְדַבֵּ֤ר מֹשֶׁה֙ אֶל־רָאשֵׁ֣י הַמַּטּ֔וֹת לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר זֶ֣ה הַדָּבָ֔ר אֲשֶׁ֖ר צִוָּ֥ה ה'׃
גאִישׁ֩ כִּֽי־יִדֹּ֨ר נֶ֜דֶר לה' אֽוֹ־הִשָּׁ֤בַע שְׁבֻעָה֙ לֶאְסֹ֤ר אִסָּר֙ עַל־נַפְשׁ֔וֹ לֹ֥א יַחֵ֖ל דְּבָר֑וֹ כְּכָל־הַיֹּצֵ֥א מִפִּ֖יו יַעֲשֶֽׂה׃
דוְאִשָּׁ֕ה כִּֽי־תִדֹּ֥ר נֶ֖דֶר לה' וְאָסְרָ֥ה אִסָּ֛ר בְּבֵ֥ית אָבִ֖יהָ בִּנְעֻרֶֽיהָ׃

***

להרחבה ראו ליקוטי תורה, אדמו"ר הזקן, פרשת מטות.

מצב אחד

אהבה בקרירות, כאהבת הבן אל האב

דהנה כתיב הגידה לי שאהבה נפשי – פירוש נפשי הוא ניצוץ הבורא שבכל אחד ואחת ויש בו בחינת אהבה לדבקה בו אף שאינו מרגיש כלל הוא מחמת שהנפש בגופו בגלות…

לכתך אחרי במדבר, שהוא בחינת אחוריים שהוא בחינת אתכפייא ולא בחינת אתהפכא חשוכא לנעוהורא…

ולכן הוא עדיין בבחינת מדבר ושממון וארץ ציה

הנערה היא כנסת ישראל שנקראת רעייתי והבורא נקרא רועה. – זו הנערה

מהי נערה – לא משפיעה עדיין. לא הייתה באיחוד. רואה רק אחוריים

ואשה היא בחינת נוקבא והיינו נעוריה עד לא קבילת דכר, וכמו שכתוב – חסד נעורייך, לכתך אחרי, בחינת אחוריים

מצב שני:

והנה יש עוד בחינת אהבה שהוא אהבת אישה אל איש, שהיא אהבה כרשפי  אש ואין לו רצונות אחרים כלל, רק ואל אישך תשוקתך.

וזהו בכל לבבך

כאשר האדם מופשט מרצונות זרים ולבושים צואים.

***

לשיחת הרבי מליובאוויטש, פרשת מטות, תשכ"ב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אתכם גם:

Back to top button
דילוג לתוכן