בריאות הגוףבריאות רגשית וחוסן נפשי

מה ההבדל בין בריאות הגוף לבריאות הנפש?

מה ההבדל בין בריאות הגוף לבריאות הנפש? 
המשוואה הפוכה. בבריאות הגוף יותר טבעי זה בדרך כלל יותר בריא. בעולם הנפש המצב הפוך. מדוע זה כך? 
לייב חוזר מכנס הבריאות של שבטבע במלון לייק האוס טבריה עם ד"ר גיל יוסף שחר וד"ר יקיר קאופמן.
מוזמנים לשתף.

לצרוך בריאות אחרת / ד"ר יחיאל הררי (הטור פורסם בעלון קרוב אליך)

האדם המודרני מבין את גודל המשבר הבריאותי הנובע מתזונה לקויה, אורחות חיים בעייתיים והעדר פעילות גופנית ומבקש לקדם רפואה מונעת. התוצאות ניכרות. ספרי רפואה טבעית נמכרים היטב. טרנדים צצים כמו פטריות אחרי הגשם וסדנאות בריאות מתמלאות במהירות.

אלא שישנה סכנה גדולה, נסתרת, באימוץ חיי הבריאות "החדשים", כך לפחות על-פי הרמב"ם. מהי אותה סכנה? מחקרים עדכניים מראים כי כ-60% מחולי הסוכרת מוצאים עצמם במצב של דיכאון לאחר גילוי המחלה. "איך זה קרה לי"; "למה דווקא לי"; "איך אתמודד"; "איך אשנה הרגלים" – הן ככל הנראה רק חלק מהשאלות שצצות לאחר גילוי מחלה, מאיצות תחושות לא רצויות ומשפיעות לרעה על המצב הבריאותי.

השאלות הללו מעידות על המוטיבציה הנפוצה לאימוץ חיי בריאות – החשש מאובדן הבריאות. האדם רוצה לדאוג לעצמו. הוא מפחד על עצמו. הוא רוצה להיראות טוב, לחיות חיים ארוכים. אלא שמוטיבציה זו פעמים רבות מלווה בסכנה רגשית גדולה. האדם עלול לשים את עצמו במרכז. הוא הופך קנאי ואינו יכול לראות אנשים שאינם צועדים בדרכו. מסיבה זו כל דיון בנושאי בריאות, כדוגמת תזונה טבעונית או תזונת פלאו, חיסונים או הימנעות מהם, הופך למלחמת חורמה.

התוצאה היא שהאדם אולי מקפיד באדיקות על מה עולה על צלחתו אבל משלם מחיר כבד מבחינה רגשית, בשל העמדתו את עצמו ואת בריאותו במרכז. זאת בעוד המבחן של רגשות בריאים הוא היכולת לקבל דעות הופכיות. במבחן הזה, תודעת הבריאות המודרנית נכשלת.

המסקנה הנדרשת היא לא שהקפדה על תזונה וספורט איננה חשובה. ההפך הוא הנכון. היהדות מעודדת מאוד שמירה על גוף בריא. הרמב"ם מציב את הבחירה בתזונה נכונה ובריאות רגשית כבר בפתיחת הפרויקט המונומנטלי שלו – הי"ד החזקה. אלא שהמניע לאימוץ חיי בריאות צריך להיות עמוק ומשמעותי הרבה יותר. "המנהיג עצמו על פי הרפואה", כותב הרמב"ם, "אם שם על לבו שיהיה כל גופו ואבריו שלמים בלבד… אין זו דרך טובה …".

מהי הדרך הטובה? ההקפדה על בריאות הגוף והנפש היא מיסודות עבודת השם. חיי בריאות הם ערך יהודי מרכזי הנובע מתפקידו של האדם בעולם. תפקיד האדם הוא לברר את העולם. לברור בין הטוב והרע, הנכון והלא נכון. האדם צריך להקפיד על מה הוא חושב, מה הוא אוכל, מה הוא רואה ומה הוא עושה. היכולת שלו לבחור, להיות מודע, היא החסד הגדול ביותר שנעשה עם האדם והיא המניע הטוב ביותר, מהזווית היהודית, לבריאות הגוף והנפש.

הבחירה בחיי בריאות נועדה ברובד אחד לעזור לאדם להיות ממוקד, לגלות את כוחותיו, ללמוד יותר ולממש את כישוריו. ברובד עמוק יותר, עצם הבחירה היא כשלעצמה חלק מעבודת השם של האדם.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן