עשר תיקונין, עשרה תכשיטים שהם גם עשר כוחות הנפש – תניא, פרק ג, 1

בהקדמה בעל התניא גילה לנו שאנחנו יכולים. יכולים יותר. יוכלים להשתנות, לצמוח, להנכיח את הבורא בחיינו. בפרק הראשון הוא תיאר את מאבק הנפשות ואת הכוח ההרסני של הנפש הטבעית. בפרק השני הוא עסק בתיאור הנפש השנית, האלוקית, הנעלית, זאת שמאפשרת לי לגלות מקום בלתי מוגבל ובלתי מותנה בנפש.

בפרק השלישי עוסק בעל התניא בכוחות הנפש האלוקית. כדי לגלות את הנפש האלוקית בתוך המציאות אדמו”ר הזקן מציג בהרחבה את כוחות הנפש הזו. הוא מגלה שהאופן שבו הנפש בנויה ומאירה בגוף מקביל לאופן שבו הבורא מנהיג את העולם. למה חשוב להכיר את הכוחות הללו? כדי לדעת להתחדש ולהפעיל אותם.

פָּתַח אֵלִיָּהוּ (הנביא זכור לטוב) וְאָמַר, רִבּוֹן עָלְמִין דְּאַנְתְּ הוּא חָד וְלָא בְחֻשְׁבָּן, אַנְתְּ הוּא עִלָּאָה עַל כָּל עִלָּאִין, סְתִימָא עַל כָּל סְתִימִין, לֵית מַחֲשָׁבָה תְּפִיסָא בָךְ כְּלָל, אַנְתְּ הוּא דְאַפִּיקַת עֲשַׂר תִּקּוּנִין, וְקָרִינָן לוֹן עֲשַׂר סְפִירָן, לְאַנְהָגָא בְהוֹן עָלְמִין סְתִימִין דְּלָא אִתְגַּלְיָין, וְעָלְמִין דְּאִתְגַּלְיָין, וּבְהוֹן אִתְכְּסִיאַת מִבְּנֵי נָשָׁא, וְאַנְתְּ הוּא דְקָשִׁיר לוֹן, וּמְיַחֵד לוֹן, וּבְגִין דְּאַנְתְּ מִלְּגָאו, כָּל מָאן דְּאַפְרֵישׁ חַד מִן חַבְרֵיהּ מֵאִלֵּין עֲשַׂר, אִתְחַשֵּׁיב לֵיהּ כְּאִלּוּ אַפְרֵישׁ בָּךְ.

תניא פרק ג (הקטע הנלמד): וְהִנֵּה כָּל בְּחִינָה וּמַדְרֵגָה מִשָּׁלֹשׁ אֵלּוּ, נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה, כְּלוּלָה מֵעֶשֶׂר בְּחִינוֹת, כְּנֶגֶד עֶשֶׂר סְפִירוֹת עֶלְיוֹנוֹת שֶׁנִּשְׁתַּלְשְׁלוּ מֵהֶן, הַנֶּחֱלָקוֹת לִשְׁתַּיִם, שֶׁהֵן שָׁלֹש אִמּוֹת וְשֶׁבַע כְּפוּלוֹת. פֵּרוּשׁ, חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת, וְשִׁבְעַת יְמֵי הַבִּנְיָן, חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת כו’. וְכָךְ בְּנֶפֶשׁ הָאָדָם, שֶׁנֶּחֱלֶקֶת לִשְׁתַּיִם, שֵׂכֶל וּמִדּוֹת. הַשֵּׂכֶל כּוֹלֵל חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת, וְהַמִּדּוֹת הֵן אַהֲבַת ה’ וּפַּחְדּוֹ וְיִרְאָתוֹ וּלְפָאֲרוֹ כו’. וְחָכְמָה בִּינָה וָדַעַת נִקְרְאוּ אִמּוֹת וּמָקוֹר לְמִדּוֹת, כִּי הַמִּדּוֹת הֵן תּוֹלְדוֹת חָכְמָה בִּינָה וָדַעַת.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *