קצרים

להתעקש להשתנות – מה זה נצח שבחסד

המידה שאנו סופרים היום היא נצח שבחסד. כלומר המידה הדומיננטית היא חסד, ואת הנצח אפשר לתאר כגוון שבחסד.

ישנן כמה דרכים ללמוד את תורת עשר הספירות ואת האופן שבו הן מתבטאות בנפש. אחת מהן היא לנסות להבין מה מאפיין באופן כללי את המידה, מהי המידה המתוקנת אליה יש לשאוף ומהי המידה הבעייתית.

נצח היא מידה מוטבעת או מושרשת בטבע האדם ומתבטאת בנכונותו לעמוד מול קשיים ואתגרים פנימיים, בכדי להשיג את מטרותיו. חסד, היא מידה המבטאת נתינה. הדגש בה הוא על הנותן המעניק מעצמו, ולא על המקבל.

במידה רבה מידת הנצח היא הסתעפות של מידת החסד. האדם שרוצה לתת, שיש לו נטייה לחסד, נכון להתגבר על קולות פנימיים המנסים למנוע ממנו את אותה נתינה.

מהו נצח שבחסד מתוקן? בטבעי אינני אדם טוב כל-כך, אבל אני נחוש להיות כזה. אינני איש של חסד, אבל אני הופך את עצמי לכזה. המיוחד שבמידה זו, בתצורתה החיובית, היא שבעוד מידת החסד שבחסד מבטאת את הרצון של האדם לעשות חסד, לאהוב, לתת, מצד טבעו, גילוי החסד במידת הנצח שבחסד הוא מתוך עיקשות ונחישות. בעל החסד אינו עושה חסד בגלל שטבעו לעשות חסד. הוא גם לא מעניק מעצמו בגלל התענוג שהדבר מסב לו. הוא גמר אומר עם עצמו להעניק, ומתוך עיקשות פנימית הוא נותן שלא על-פי טבעו. אדם כזה מנצח את עצמו ומעניק לזולת. למרות שבלבו הוא אינו רוצה כל-כך לתת לאחר, הוא מצליח לשכנע את עצמו לעשות כן.

דווקא המכשולים שלכאורה אמורים למנוע ממנו להעניק, להתקרב, להיות בעל חסד, מעודדים אותו לתת יותר מכפי שהוא רגיל.

ההענקה או האהבה הזאת תוך התגברות על קשיים ומניעות, מתגלה על ידי מידת הנצח שבחסד.

ומהו נצח שבחסד שאינו מתוקן? המידה "הקליפתית" הדורשת תיקון מתבטאת כך שאני מנצח את עצמי, אבל לא כדי לתת אלא כדי לקבל. אני כל-כך נמשך לתאוות, ליצרים, לעולם הגשמי, לתפיסות העולם שלי עד שאיני יכול לוותר עליהם. חברים יעירו לי, השכנים יעקמו פרצוף. ההורים יתקשרו, ואני אשאר בשלי. לא אתן לכל אלה להפריע לי. מתוך מידת הנצח אהיה נחוש להתגבר על מניעות פנימיות ולהמשיך להיות שקוע במסלול חיים שבמרכזו נתינה כדי להגביר את הסיפוק האישי שלי. הנתינה תהיה מתוך תנועה של יניקה וניצחון על קולות הקוראים לי להפסיק להעמיד את עצמי במרכז.

כיצד מתקנים? אתם נחושים, עקשנים ודבקים במשימה? אתם לא נותנים לספקות ולבלבולים להשתלט עליכם? מצוין. זה אומר שמידת הנצח מושרשת בכם במינון גבוה. היא מפעמת בכם בעוצמה. כעת תבדקו לאן היא מוליכה אתכם – להתעקשות בעולם הרוח או בעולם החומר. אם היא מעודדת התעקשות על עניינים גשמיים כדי לספק צרכים אישיים – אתם צריכים לעבוד על המידה הזאת והיום זה היום שלכם. האתגר הוא לשנות את נתיב ההתעקשות מתוך מודעות. שהחסד המתגלה יהיה מתוקן, כלומר כזה שבאמת רוצה לתת ולא מתוך מטרה לקבל.

עוד בקטגוריה זו:

Back to top button
דילוג לתוכן