פסיכולוגיה בפרשה

איך לקבל החלטות נכון • פסיכולוגיה בפרשה, דברים

לפני עומדות מספר אפשרויות להלך בהן, ואני לא בטוח באיזו דרך לבחור. איזה קריטריון כללי ומפתיע יכול לעזור לי בקבלת ההחלטה.

מקורות

אֵיכָ֥ה אֶשָּׂ֖א לְבַדִּ֑י טָרְחֲכֶ֥ם וּמַֽשַּׂאֲכֶ֖ם וְרִֽיבְכֶֽם׃

הָב֣וּ לָ֠כֶם אֲנָשִׁ֨ים חֲכָמִ֧ים וּנְבֹנִ֛ים וִידֻעִ֖ים לְשִׁבְטֵיכֶ֑ם וַאֲשִׂימֵ֖ם בְּרָאשֵׁיכֶֽם׃

וַֽתַּעֲנ֖וּ אֹתִ֑י וַתֹּ֣אמְר֔וּ טֽוֹב־הַדָּבָ֥ר אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתָּ לַעֲשֽׂוֹת׃

וָאֶקַּ֞ח אֶת־רָאשֵׁ֣י שִׁבְטֵיכֶ֗ם אֲנָשִׁ֤ים חֲכָמִים֙ וִֽידֻעִ֔ים וָאֶתֵּ֥ן אֹתָ֛ם רָאשִׁ֖ים עֲלֵיכֶ֑ם שָׂרֵ֨י אֲלָפִ֜ים וְשָׂרֵ֣י מֵא֗וֹת וְשָׂרֵ֤י חֲמִשִּׁים֙ וְשָׂרֵ֣י עֲשָׂרֹ֔ת וְשֹׁטְרִ֖ים לְשִׁבְטֵיכֶֽם׃

וָאֲצַוֶּה֙ אֶת־שֹׁ֣פְטֵיכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר שָׁמֹ֤עַ בֵּין־אֲחֵיכֶם֙ וּשְׁפַטְתֶּ֣ם צֶ֔דֶק בֵּֽין־אִ֥ישׁ וּבֵין־אָחִ֖יו וּבֵ֥ין גֵּרֽוֹ׃

לֹֽא־תַכִּ֨ירוּ פָנִ֜ים בַּמִּשְׁפָּ֗ט כַּקָּטֹ֤ן כַּגָּדֹל֙ תִּשְׁמָע֔וּן לֹ֤א תָג֙וּרוּ֙ מִפְּנֵי־אִ֔ישׁ כִּ֥י הַמִּשְׁפָּ֖ט לֵאלֹהִ֣ים ה֑וּא וְהַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר יִקְשֶׁ֣ה מִכֶּ֔ם תַּקְרִב֥וּן אֵלַ֖י וּשְׁמַעְתִּֽיו׃

  • הטור הארוך, דברים א׳:י״ז:א׳

כי המשפט לאלקים הוא. פי' הרמב"ן כי לאלקים לעשות משפט בין יצוריו על כן ברא' להיות ביניה' יושר וצדק ולהציל גזול מיד עושק ונתן אתכם במקומו ואם תגורו ותעשו חמס הנה חטאתם לה' כי מעלתם בשליחותו:

  • ביאור יש"ר על התורה, דברים א׳:י״ז:ה׳

יקשה מכם, מ"ם היתרון, כלומר אם הדבר יותר קשה מכחכם:

אם יש לכם דבר יותר קשה מהכוח שלכם תבואו אלי לעזרה.

  • מי השלוח, חלק ב, ספר דברים, דברים ד׳

והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו. היינו שאני אשמיע לכם ואלמוד עמכם שתבינו היטב.

משה הוא מקשיב לצרות ולגלות – רבי שלמה הכהן רבינוביץ

  • תפארת שלמה, על התורה, דברים י״א

והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו. עיין פרש"י. ונראה לרמז ע"ד שאמרו במד"ר שהלך ירמיה בשעת גזירות החורבן על קברי האבות להשתטח שם ואמרו לו שילך למשרע"ה שהוא המוציא אותם ממצרים והוא יעמוד בפרץ לבקש ולהתחנן על רוע הגזירה. וזה הרמז בדבר זה והדבר אשר יקשה מכם ר"ל אשר יקשה מכם ומכחכם שלא תוכלו עוד לסבול עול הגלות ר"ל. תקריבון אלי ושמעתיו. שתבואו אלי ואשמע רצונכם להתפלל בעדכם. וק"ל:

  • בעל שם טוב , דברים ג׳

והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו.

דקשה דהוי ליה לומר הדבר הקשה תקריבון וכו' ומאי מכם,

ועוד הוי לי' למימר והודעתיו, מה ושמעתיו,

ונ"ל דבא להודיענו ענין הקושיא,

שהוא קשה להאמין וכי אפשר לשמוע ענין הכרוזין של מעלה שמכריזין בכל יום לעורר לבבות ישראל בתשובה, כמו שאמרו חכמינו ז"ל כמה פעמים מענין הכרוזין בש"ס ובזוהר,

לכך אמר והדבר אשר יקשה, המניעה הוא מכם,

ור"ל הכרוז נקרא דבר וכו', ואשר יוקשה לכם להאמין שלא נשמע הכרוז לבני אדם,

המניעה הוא מכם,

שעל ידי גסות ועכירות החומר שלכם הם מסך מבדיל מלשמוע,

כמו שכתוב בזוהר (פ' ויחי דרכ"ד ע"א) החרשים שמעו וכו' (ישעיהו מ״ב:י״ח) וזהו שאמר תקריבון אלי, כמו ופרעה הקריב (בפ' בשלח)

והיינו שיתקרב לבחינת משה שנאמר (בפ' שמות) של נעליך שהוא בחינת החומר, ולזככו, ואז ושמעתיו, היינו על ידי בחינת אמצעיות דמשה יכול לשמוע וזהו שאמר ושמעתיו:
(בפ"י בהקדמה ד"ט ע"ג).

  • כתר שם טוב, חלק ראשון, ו

והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי. <פי' הבעש"ט> . . .

 [דשמעתי ממורי] בשם הרמב"ן, שצוה לבנו, אם יסתפק לך באיזה דבר [מצוה] איך לעשותו כשיש בו דרכים לצדד לכאן ולכאן,

או שיש לך ספק אם הוא מצוה או לאו ואם יש לעשותו או למנוע ממנו,

<והדבר שיש לאדם הנאה ממנו יכוין למצוא ראי' להתיר האסור,

 ע"כ> אז תראה קודם כל לסלק מעסק דבר זה הנאת עצמך או כבודך, ואח"כ תראה לצדד לכאן ולכאן, אז השי"ת יודיעך האמת ותלך לבטח, [ודפח"ח]. . .

<וז"ש> [ובזה יובן] והדבר אשר יקשה מכם, [ר"ל הדבר אשר יקשה] שאינכם יודעים איך לעשותו או למנוע [כלל, אם הוא מצוה או לאו],

הספק נולד מכם, שיש בו הנאתכם, [כמו לך לכם להנאתכם],

 <ע"כ תסלקו מדבר זה> [משא"כ אם תסלקו מהדבר] הנאתכם [וכבודכם] ותקרבון אלי, [שהוא יותר פנימי מן לי] והכוונה שיהי' [רק] לשם שמים בלי שום פניה והנאה, אז ושמעתיו, <אתן לו הבנה> איך יתנהג, וק"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן