פסיכולוגיה בפרשה

כיצד צריכים להראות היחסים הזוגיים? ועם הבורא? | פסיכולוגיה בפרשה | עקב

השיעור מתקיים בימי ראשון, 20:00, בזום. להצטרפות לשיעור וקבלת עדכונים ומקורות למייל

כמו ריקוד הם היחסים. היא צריכה מקום, להתפתח להשפיע, לגלות את הפוטנציאל ואז עליך להיות קשוב, לסגת קצת לאחור. היא לא צריכה שתשתלט אלא שתפנה מקום. תאפשר לה לגדול ולהתבטא. וכשאתה מרגיש צורך להשפיע, לתת, להיות. היא מאפשרת לך. נסוגה מעט כדי להיות בעמדה של קבלה, ובתוך כך נותנת לך להתקרב אליה ולהכיר אותה טוב יותר."אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת", זה לא (רק) תיאור מעלותיה של הארץ המופיע בפרשת עקב. אלא תיאור האופן שבו מערכת יחסים זוגית צריכה להראות. מערכת יחסים שהיא תמיד דינמית, מתפתחת ודורשת ערנות ומודעות. ורק כשהיא כזאת, היא מזמינה שפע, מטר וברכה עבור בני הזוג ועבור סביבתם.

מקורות:

המסגרת:
משה ממשיך בנאומו ומזכיר את ההליכה במדבר, שמירת המצוות, חטאי המדבר ומעלותיה של הארץ הטובה:

  • "ה' אֱ-לֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה:  אֶרֶץ, נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת, יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר…" (דברים ח׳: ז׳)
  • "כִּי הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא, אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם:  אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת-זַרְעֲךָ, וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק:" (דברים יא׳: י׳)
  • "וְהָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים, וּבְקָעֹת; לִמְטַר הַשָּׁמַיִם, תִּשְׁתֶּה-מָּיִם": (דברים יא׳: יא׳)

מה מיוחד בארץ ישראל?

  1. היא מזכירה לאדם את הקשר לבורא:

רבי חזקיה בן מנוח (חזקוני):
"ארץ הרים ובקעת ואין אדם יכול להשקותה מן הנהרות ולפי שאתם צריכים לי ע״‎י גשמים בעתם הזהרו במצותי כדי שאתן לכם גשמיכם בעתם."

רבי לוי בן גרשום (רלב"ג):
"לא כארץ מצרים היא – ידוע שאין מטר יורד במצרים , ולזה יצטרכו להשקות הארץ הנעבדת והנזרעת ברגליהם כגן הירק – להוליך מי היאור אל התעלות אשר בהם ישקו השדה ההוא. אך ארץ ישראל אינו כן, כי למטר השמים תשתה מים."

רבי מאיר לֵיבּוּשׁ בן יחיאל מִיכְל (מלבי"ם):  

"והארץ, אבל א"י היא ארץ הרים ובקעות ואי אפשר שתשתה מים מן יאור העולה ומשקה שזה רק בארץ מישור, ובהכרח למטר השמים תשתה מים והמטר הוא השגחה ותלוי ברצון ה' וא"כ היא:"

אם כן, התזכורת בהמשך נאומו של משה מקפלת בתוכה תנאי.

רבי שמואל בן מאיר (רשב"ם):

"כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים- כן שיטת פרשיות הללו: צריכים אתם לשמור את מצות יי', כי הארץ הזאת טובה מכל הארצות לשומרי מצותיו, ורעה מכל ארצות ללא שומרם; כי הארץ אשר אתה בא שמה אינה כארץ מצרים, שאין צריכים למטר, ובין טובים ובין חטאים- בטורח השקאת שדותיהם יש להם לחם; אבל ארץ ישראל, אם אתם שומרים מצוות- עיני יי' אלהיך בה- להשקותה במטר השמים- מרשית השנה ועד אחרית השנה… ואם לאו- ועצר את השמים ולא יהיה מטר."

2. איכות המים והפירות טובה יותר:

ר' יוסף בכור שור (ריב"ש), מבעלי התוספות:

"ארץ הרים ובקעות. ואין אדם יכול להשקות מן הנהר, כי איך יעלו מי הנהר על ההר? ולכך אין לך תקנה אלא על ידי גשמים. ולפי שאתם צריכים לי לגשמים השמרו לקיים מצותי, כדי שאתן גשמים בעתם.

ועוד שזהו שבחה של ארץ ישראל, שארץ ששותה מי גשמים מתברכת יותר מאותה ששותה מן הנהרות. שמי גשמים מתוקים וקלים, שמתוך קליתם עולים כנגד רתיחת השמש ומשקים את הארץ. והמלוחים מתוך כבידותם אינם יכולים לעלות. אבל במי נהר אי אפשר שלא יתערבו המלוחים בהם, ושורפת קצת הזרעים ונעשים מרים;

ומה שהיא ארץ הרים, גם זה שבח שיכול לזרוע ראש ההר וצדדיו. וגם פירות הרים מתוקים מפני השמש שזורחת תדיר עליהם:"

בפנימיות:
מה שיורד מלמעלה אינו דרוש לתיקון. הוא מתוק מלכתחילה.
מה שעולה מלמטה דורש תיקון ולכן הוא מריר אבל מתוקן.

3. הארץ מתאימה להיבדלותו וקדושתו של העם היושב בארץ:

הרב דוד חי הכהן, ראש ישיבת נתיבות ישראל וראש קהילת אורות התורה:
"שטחה של הארץ, בפרט חלקה שבעבר הירדן המערבי, מצוין ברב-גוניות נופו…
למרות קרבתה של הארץ אל חוף הים, עיקר שבחה המתואר בתורה ובדברי הימים קשור לעבודת האדמה, ולא למסחר הבא דרך הים. יש בזה להעיד על היתרון המיוחד לבניית עם ישראל, הראוי לגלות את ייחודו הקדוש בהיותו "עם לבדד ישכון", בעוד שהמסחר גורם להתערבות ולהתבוללות עם עמי העולם ותרבותם. אף על פי כן, לא נבצר מישראל מידה מועטת של חיי מסחר בהיות שבט אחד, שבט זבולון, השוכן לחופה הצפוני של הארץ, מוכן לחיי המסחר בזכות המפרצים המצויים בנחלתו, המאפשרים בניית נמלים ומעגני אוניות. כך מאפשרת הארץ את הקשר עם העמים, תוך דגש להיותו רק חלקי בלבד, ואיננו מבטל את צורתנו המיוחדת, כדמות אותם עמים החיים על המסחר, שבזאת מאבדים את עצמיותם בהשתדלות למצוא חן בעיני זרים…
בהתאם לכך, מרכזי התורה, הרוח, השלטון והכלכלה בגב ההר ולא בשפלה: ירושלים, חברון, שכם, שילה, בית אל ועוד."

4. גודל שטחה של ארץ ישראל

"דָּבָר אַחֵר, כִּי יַרְחִיב ה' אֱלֹהֶיךָ, אֶפְשָׁר שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַרְחִיב אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, אָמַר רַבִּי יִצְחָק הַמְגִלָּה הַזֹּאת אֵין אָדָם יוֹדֵעַ כַּמָּה אָרְכָּהּ וְכַמָּה רָחְבָּהּ, כְּשֶׁהִיא נִפְתַּחַת הוּא מוּדַעַת כַּמָּה הִיא, כָּךְ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כָּל רֻבָּה הָרִים וּגְבָעוֹת, מִנַּיִן, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יא, יא יב): וְהָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעוֹת לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָיִם אֶרֶץ…" (דברים רבה ד׳: י״א)

התבנית הדינמית על-פיה נברא האדם

על-פי אדמו"ר הזקן:
השאלה אינה (רק) מה טיבה של הארץ, אלא כיצד צריכים להראות היחסים בינינו לבין הבורא, בינינו לבין הזולת ובתוך נפשנו.

(מקורות: ליקוטי תורה, פרשה עקב, יז ד: קטונתי מכל החסדים, י"ט כסלו, התשכ"ג)

א. מהי ארץ?

"ארץ קאי על כללות בני ישראל עליהם נאמר אתם תהיו לי ארץ חפץ (מלאכי ג, יב)

וגם על כל אחד ואחד בפרטיות

כתורת הבעש"ט: שכל אחד ואחד מישראל הוא בדוגמת ארץ חפץ שטמונים בה אוצרות זהב וכל יקר, ורק חכמי לב יכולים להתעמק לחפור ולגלות את מה שנמצא בתוכו."

ב. מהם האוצרות שבכל אדם?

"האוצרות הם ההרים והבקעות."

הרים ובקעות מעידים על טיב היחסים של האדם עם בוראו. ואת הקשר הזה ניתן להבין מטיב הקשר בין בני זוג.

ג. כיצד? כדי להבין זאת צריך לבחון כיצד נברא האדם:

"להבין מה שכתוב למטר כי ממטר הל"ל (היה לו לומר). הנה כתיב כי בצלם אלקים עשה את האדם פירוש צלם הוא צורה בולטת שכשמדפיסים בה נעשה שוקע כמבואר גבי רצועות של תפילין של ראש שאדם הוא כחותם המתהפך משמאל של מעלה נעשה ימין למטה [כן הוא במשנת חסידים (עמנואל חי ריקי) בתיקון תפילין פרק י"ד אות ה' שהאדם הוא לגבי ז"א כחותם המתהפך ועיין מ"ש מענין רצועות דתש"ר בד"ה שימני כחותם (שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל-לִבֶּךָ, כַּחוֹתָם עַל-זְרוֹעֶךָ, שיר השירים ח, ו)]" (ליקוטי תורה, פרשה עקב, יז ג: ג')

ד. כיצד פועל החותם? מהו הר? – אהבה

"הר, מורה על העבודה מצד האהבה והרצוא שזהו עניין אברהם אהובי.

ומה שכתוב הרים לשון רבים שישנם ריבוי דרגות באהבה, וכללותם הם ב' דרגות – אהבה עילאה ואהבה תתאה, אהבה רבה ואהבה זוטא.

ה. מהי בקעה? – יראה וביטול

וכמו כן ישנו אופן העבודה של בקעה, שהיא מקום שפל… וענין זה מורה על העבודה שמצד היראה והביטול. ומה שכתוב בקעות לשון רבים הרי זה לפי שגם ביראה יש בכללות ב' דרגות. יראה עילאה ויראה תתאה."

"…ודרך כלל הרים היינו אתערותא דלתתא בבחינת חותם בולט שמלמטה למעלה וזהו בחינת אש. אבל בקעות הוא בחינת חותם שוקע שמלמטה היינו בחינת ביטול ובחינת יראה בחינת משים עצמו כשיריים…"

ו. מהם היחסים בין הר לבקעה?

כי מבחינת אתערותא דלתתא שבבחינת חותם בולט שמלמטה נמשך מלמעלה בחינת חותם שוקע ומאתערותא דלתתא שבבחינת שקיעה וביטול נמשך אתערותא דלעילא גילוי בחינת חותם בולט דהיינו גילוי אור אינסוף בלי לבושים המסתירים וכמ"ש כ"ז ע"פ שימני כחותם הנ"ל ואם כן כמו שאתערותא דלתתא שבבחינת מים שהוא בחינת שקיעה וביטול משים עצמו כשיריים ממשיך אתערותא דלעילא עליונה יותר ממה שנמשך על ידי אתערותא דלתתא בבחינת רשפי אש. ואפשר לומר שזה מרומז גם כן בפי' ארץ הרים ובקעות שמחותם בולט שלמעלה נעשה למטה בחינת שקיעה וביטול כו']."

ז. מהי התוצאה של ההתאמה

"וזהו למטר השמים תשתה מים כאדם השותה לחבירו שיחזור וישתה לו…. וזהו המשל הנ"ל כאדם השותה לחבירו כדי שיחזור וישתה לו והנה על פי זה יובן הפסוק מי אל כמוך נושא עון כו' לשארית נחלתו ואמרו רבותינו זכרם לברכה בפ"ב דר"ה (דף י"ז)  דפירוש לשארית היינו למי שמשים עצמו כשיריים. "

ח. מה עדיף, הר או בקעה?

"ומבאר רבינו… שעל ידי אהבה דיראה וביטול, ענין הבקעה, שהוא ענין אנוכי עפר ואפר, מגיעים למעלה יותר מאשר על ידי העבודה דאהבה, שהוא ענין שקראו הר."

(כך בלשונו: "והנה אתערותא דלעילא הנמשך מלמעלה על ידי אתערותא דלתתא שבבחינת מים דלתתא גדולה ועליונה יותר מאתערותא דלעילא הנמשך על ידי אש.")

"ויש להקדים בזה שהעבודה דאנכי עפר ואפר אינה בסתירה להעבודה דאברהם שקראו הר.

…שהאפר הוא מהותו ועצמותו של העץ הנשרף, והיינו שאף שהאפר אין לו דמיון וערך אל מהות העץ הגדול באורך ורוחב ועובי קודם שנשרף, הרי הוא מהותו ועצמותו וממנו נתהווה כו'.

ומזה מובן גם שאין סתירה בין העניין דאנוכי עפר ואפר להעניין דקראו הר. אמנם, על ידי הביטול דאנכי עפר ואפר  מגיעים למעלה יותר ממה שמגיעים על ידי האהבה דבחינת הר. ומבאר שזהו בדוגמת החותם המתהפך, שעל ידי חותם בולט נעשה חותם שוקע ועל ידי חותם שוקע נעשה חותם בולט.

ועל דרך זה..  עבודת האהבה, שעל ידי חותם בולט שלמטה נעשה למעלה חותם שוקע, היינו שהגילויים שלמעלה נמשכים באופן של שקיעה, שבאים על ידי לבושים, אך על ידי הביטול דאנכי עפר ואפר, שהוא ענין חותם שוקע שלמטה, נעשה למעלה חותם בולט, דהיינו גילוי אור אינסוף בלי לבושים המסתירים."

ט. מה קורה כשהחותם אינו פועל כראוי

לכן בכל סטרא דקדושה הוא בחינת ביטול ואין… ולכן נקרא ארץ ישראל בשם ארץ כנען לשון הכנעה וביטול כמו שנאמר לעיל.

כי על ידי בחינת שקיעה שמלמטה שהוא בחינת ביטול נמשך אתערותא דלעילא בבחינת חותם בולט הוא בחינת מדת גדולתו יתברך

משאין כן בסיטרא אחרא שהוא בחינת יש נמשך משם רק על ידי שבירת הכלים וכמו שנאמר במקום אחר שבעולם התיקון נמשך השראת אור אינסוף מבחינת שלימותא דכולא כו'. ואפשר שזהו גם כן פירוש ארץ הרים ובקעות כי אברהם שהוא בחינת הר היינו מדת החסד הרי חסד זה נמשך מבחינת ואנכי עפר ואפר שהוא בחינת בקעה בחינת ביטול כו' משאין כן בסיטרא אחרא… וזהו לשארית נחלתו למי שמשים עצמו כשיריים. (ליקוטי תורה, פרשה עקב, יז' ד, יח' ב)

האוצרות שבאדם הם היכולת שלו להתאים את ההרים ובקעות שבו, את התנועות הרגשיות שלו לזה שמולו.

להורדת דף המקורות בעריכת שי אהרוניהן.

עוד בקטגוריה זו:

2 Comments

Back to top button
דילוג לתוכן